23948sdkhjf

Även prestigebilar lider av brustna fjädrar

Fjädersäten samt demonterbara drag är komponenter som tar stryk av fukt, väta och salt. Fjädrar som brister, handlar snarare om att biltillverkaren har prutat på materialval. Den slutsatsen kan man dra utifrån Bilprovningens färska statistik för de första tre kvartalen år 2000. Statistik över 2.164.760 fordon kontrollbesiktigade de tre första kvartalen visar att tre procent eller 65.614 bilar blivit underkända för fjädersystemet med krav efterkontroll. Majoriteten av fordonen som besiktigats den aktuella perioden tillhör årmodellerna 1987- 1995. Resultatet är inte unikt utan följer tendensen för anmärkningar på fordonens fjädersystem de senaste åren. Sämre än medelbilen När det gäller fjädrar visar Bilprovningens statistik för 1999 av vissa bilar och årsmodeller är sämre än medelbilen. Hit hör Alfa Romeo, Daihatsu Charade, Honda Accord, Hyundai Pony och Elantra, Mercedes C180 och E 200, Renault Twiggo, Clio och Megane samt Volvo 440. Statistiken skvallrar om att även prestigemärken ger avkall på kvalité vid inköp hos underleverantörer. Sätter igen Fjädersäten i fjäderben, ansamlar fukt, smuts och salt. Dräneringskanalerna sätter igen med korrosion som resultat. Här har enligt statistiken för år 2000 har 25.444 eller 1,2 procent av fordonen blivit underkända. Stötdämpare som komponent i fjädringssystemet klar sig däremot bättre, 15. 292 eller 0,7 procent av fordonen blev underkända med krav på efterkontroll. Tittar vi på kopplingsanordningar är inte förvånande att kulkoppling med demonterbar kopplingsdel har flest anmärkningar. Fukt, väta och salt gör att dragen fastnar, vilket innebär underkännande och bakläxa. Uppsmörjning gäller och sedan efterkontroll. Även fällbar kopplingsdel är känslig för fuktangrepp.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078