I täten för renare dieselavgaser
Sverige intar en klar tätplats i världen när det gäller rening av dieselavgaser från tunga fordon. Av de 10.000 så kallade CRT-filter (Partikelfilter) som sålts i världen sitter inte mindre än hälften på svenska fordon! Det 5.000:e CRT-filtret monterades nyligen på en sopbil i Kalmar. Det var inte många år sedan som idén att rena dieselavgaser från tunga fordon var en utopi. Men så kom i rask följd katalysator, partikelfilter (CRT) och nu senast kväveoxidrening (DNOx). Både CRT och DNOx är svenskutvecklade produkter som anses vara världsledande på sina områden. Framtagna av Emissionsteknik i Göteborg respektive STT i Sundsvall. CRT tar bort över 90% av partiklar och kolväten, och om det kompletteras med DNOx minskar även kväveoxidutsläppen med ca hälften. Trots stort intresse från hela världen är det dock i huvudsak svenska fordonsägare som valt att investera i den nya miljötekniken. Hälften av hela världsförsäljningen har nämligen gått hit, genom Göteborgsföretaget EN Sverige AB! Det gör att den svenska buss- och lastbilsflottan idag antagligen är den renaste i världen! - Det unika med dessa båda system är att de kan monteras på i stort sett alla befintliga fordon, säger Owe Hult på EN Sverige AB. - En äldre dieselmotor med DNOx systemet uppfyller inte bara de reningskrav som finns idag. Utan även alla de som finns på planeringstadiet! Det 5.000:e CRT-filtret i Sverige monterades nyligen på en fabriksny Scania P94 som gör tjänst som sopbil i Kalmar innerstad. Den här bilen har man även valt att utrusta med DNOx kväveoxidrening. - De senaste sopbilarna vi köpt in har varit biogasdrivna, berättar Åke Gustavsson på Kalmar Värme och Renhållning AB. - Men nu kan vi inte producera mer biogas utan att bygga ut anläggningen, och därför valde vi en bil som körs på konventionell diesel. - Ska man göra det utan att kompromissa för mycket med miljön, så är DNOx det enda alternativ som står till buds.