23948sdkhjf

Dansk motorbransch på krigsstigen

Nu har den danska motorbranschen tröttnat på statsmakternas styvmoderliga behandling av branschen. Under rubriken Nu kan det vara nog, hr skatteminister, har den danska branschen startat en kampanj för att försöka förbättra villkoren för en allvarligt trängd, men mycket hårt arbetande bransch. Nyligen fick den danska skatteministern Frode Sörensen en skrivelse på sitt bord från den samlade danska motorbranschen, sammanlagt 15 branschföreningar. I skrivelsen tar man upp de problem som branschen brottas med och som har sin upprinnelse i statliga dekret och bestämmelser. Motor-Magasinets danska systertidning har engerat sig i bransch-problemen och vet berätta vilka problem som finns, många av dem kan lätt kännas igen även i den svenska motorbranschen. Listade problem är: nybilsförsäljningen rasar, det säljs knappt några begagnde bilar, verksamheten på verkstäderna är starkt hotad som en följd av en ny lag som reglerar hur trafikskadade bilar skall repareras, lagen om bilskortning gör att försäkringspremierna har ökat 4-5 procent, Danmark har världens högsta avgiftstryck på nya personbilar trots åratal av förhandlingar med EU om harmonisering, verkstäderna tvingas till enorma investeringar i ventilationsutrustning med hänvisning till miljön samtidigt som miljömyndigheterna blundar för att privat bilhandel och reparation florerar utan all kontroll. Det är fritt fram för gör-det-själv mekaniker att reparerar bilar i carportar, uthus, på gfatan eller var som helst. Utan att myndigheterna ingriper. Små, driftiga verkstadsägare tvingas ägna så mycket tid åt administration på grund av myndigheternas agerande, att de hinner koncentrera sig på det som de är bäst på, att reparera bilar. Skattetrycket är ett av världens högsta, samtidigt som regeringen skryter med att samhällsekonomin aldrig haft det bättre. Så här kan det hålla på hur länge som helst. Men branschen har alltså fått nog. Det som fått bägaren att rinna över är de nya bestämelserna för hur trafikskadade bilar skall tas omhand. Det är en lag som begränsar verkstädernas möjligheter att få reparera krockskador. Lagen har redan medfört att verkstäder tvingats avskeda personal på grund av brist på arbete och försämrad lönsamhet. I förlängningen innebär detta också att antalet praktikplatser på verkstäderna begränsas. Detta och mycket annat vill nu den danska motorbranschen få ändring på, annars riskrar det att skapas en ny krisbransch. Skatteministern har förklarat att han skall titta närmare på frågorna och återkomma snarast.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08