Miljövänligt bränsle klarar ej miljöklass 1-kraven
Göteborgsföretaget Oroboros har uppfunnit och producerar ett drivmedel med naturgas som råvara, s.k. ekoparaffin, vilket företaget hävdar ha miljömässiga fördelar. För att bli godkänt som miljöklass 1-bränsle, och därmed gynnas skattemässigt, vill de svenska myndigheterna att bränslet ska klara vissa krav för densitet och kokpunktsintervaller. Oroboros bränsle klarar inte dessa krav. Då kraven för den svenska miljöklassningen sammanställdes utgick man från dieselbränsle och göteborgsföretaget har därför vänt sig till EU-kommissionen för att få hjälp att ändra dagens regler. EU-kommissionen har nu ställt frågor till den svenska regeringen, bl.a. om kraven för densitet och kokpunktsintervall har miljömässig relevans. Dessutom undrar kommissionen om inte de svenska myndigheterna kan tänka sig att vara mer flexibla, speciellt när det är så att Oroboros bränsle ju faktiskt kan ha miljömässiga fördelar.