Vassare racingdäck kapar sekunder
De två senaste åren har däcktillverkaren Bridgestone ofrivilligt varit ensam om att utveckla och leverera däck till racersportens VM-klass Formel 1. Det var inte vad företagets tävlings- och marknadsansvariga tänkte sig när de 1997 gjorde sitt inträde i den internationella bilsportens tekniskt mest avancerade mästerskap. De första två åren - 1997 och 1998 - hade Bridgestone motstånd av Goodyear, som tidigare i många år var ensam däckleverantör och först hade ett övertag i erfarenhet och de bästa stallen. Men 1998 började Bridgestone konkurrera på riktigt, samtidigt som konkurrenten började tappa motivationen och tillkännagav att de skulle sluta efter årets sista GP-lopp. Det försatte Bridgestone i den oönskade situationen att plötsligt ansvara för alla stall och därmed tvingas öka både sin volym och sitt ekonomiska engagemang. Det ändrade också förutsättningarna för den tekniska utvecklingen. Utan konkurrent var det onödigt att utveckla allt snabbare däck. I stället gällde det att utveckla däck med optimala egenskaper för olika banor med hög och jämn kvalitet och säkra leveranser för hela startfältet som högsta prioritet. Men efter två år med detta ansvar får Bridgestone åter konkurrens, nu från franska Michelin. Därmed blir målet åter att utveckla så snabba däck som möjligt. Detta har konkurrenten ostört kunnat ägna sig åt det gångna året, medan Bridgestone har tvingats både utveckla och tillverka däck för fjolårets säsong och utveckla nya för den kommande säsongen. Men på bara två år har Bridgestone inte invaggats i samma trygga lunk som Goodyear 1997. Tvärtom sporras Bridgestones tekniker av att åter få fritt utveckla så snabba däck de kan. Fyra års erfarenhet och samarbete med världsmästarstallen Ferrari och McLaren bör ge ett försprång. Medan stallens konstruktörer och tekniker till oerhörda kostnader och med idogt testande jagar tiondels sekunder i förbättringar av bilen, kan snabbare däck i ett slag kapa sekunder på varvtiderna. Särskilt till en början med helt nya, vassare däck än tidigare. Ett sätt att sänka varvtiderna är mjukare gummiblandningar. Men det kan minska slitstyrkan så att förarna oftare måste i depå för att byta däck. Det gör det också svårt att tolka reglerna om längsgående räfflor i torrdäcken. Dessa slits nämligen så att däcken före byte ofta är så nötta att de i praktiken fungerar som de mönsterlösa s. k. slicks reglerna är tänkta att motverka. Därför kan vi särskilt till en början vänta oss protester efter loppen mot enskilda bilars däck. När alla hade samma däck gjorde det inget, men nu kan olika slitage avgöra loppen. Men framför allt kan vi vänta oss en spännande VM-kamp med många överraskningar beroende på typ av bana, väder och andra omständigheter. :