23948sdkhjf

WashTec laddar för svenska marknaden

WashTec Biltvättar räknar nu månaderna tills man får hem California Kleindienst agenturen i det egna huset. Fram till sensommaren 2002 är det enligt avtal California Sverige AB i Stockholm som står för försäljningsfiolerna. Bakom scenariet finns det internationella affärsuppgörelsen, daterat i början av förra året, där de två stora tyska biltvättstillverkarna Wesumat och California Kleindienst gick samman och bildade världens största företag på biltvättsmarknaden. WashTec som det nya företaget heter får en marknadsandel på omkring 60 procent i Europa och 30 procent world wide. Omsättningen ligger på drygt 500 miljoner D-mark och genom sammanslagningen beräknar man spara omkring 50 miljoner D-mark de närmaste åren. Under WashTechs AG:s internationella paraply finns en rad nationella försäljningsbolag vars uppgift naturligtvis är att sälja WashTec maskiner. Förhållandena i Sverige är speciella eftersom det sedan lång tid tillbaka funnits ett exklusivt avtal med California Sverige AB som generalagent. Avtalet upphör senhösten 2002, i samband med den internationella Automechanicamässan. -I samma veva går vi ut och talar om att WashTech biltvättar ansvarar för försäljningen på den svenska marknaden. Parallellt är vi också öppna för att diskutera någon typ av samarbetsform med den förra generalagenten, säger Benny Andrae Wash Tech Biltvättar AB i Helsingborg. Fram till skiftet fortsätter Washtech Biltvättar att marknadsföra Wesumat biltvättsprogram med tillhörande reningsverk.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063