Storleverans av Volvo-bussar
Volvo do Brasil kommer att leverera mer än 300 av de 470 ledbussar som sätts i trafik i ett av de modernaste och mest avancerade stadstrafiksystem som finns i världen - i Bogotá, Colombia. Bussarna byggs i Curitiba och fraktas i satser till Colombia, där de slutmonteras och levereras till systemoperatörerna. Staden Bogotá har beslutat att radikalt ändra sitt transportsystem, som tills helt nyligen var utrustat med mer än 20 000 bussar, av vilka de flesta var små och gamla, med så mycket som 20 års användning bakom sig, och de klarade nätt och jämt av att täcka behoven i huvudstaden som har cirka 7,5 miljoner invånare. Det gamla systemet, som var ineffektivt och ytterst miljöförorenande, kännetecknades av förseningar och obekväma restider, till nackdel för resenärernas livskvalitet och stadens befolkning, med trafikstockningar och höga utsläpps- och bullernivåer. Det kommunala bolaget Transmilenio bildades för att genomföra en genomgripande förändring av stadstrafiken, med ansvar för att leda det nya systemet med samma namn. Systemet bygger på speciella bussfiler för bussar med hög kapacitet - alla är ledbussar under det första stadiet - med stora påstigningsterminaler och moderna hållplatser, där alla har upphöjda plattformar i samma nivå som bussens golv samt automatisk biljetthantering. Man blir verkligen imponerad av de nya terminalerna, plattformarna, gångbroarna för passagerarna, underjordiska passager och nya garage. Volvobussarna, som utgör 70 % av ledbussarna i Sydamerika, är alla av modell B10M, där de viktigaste inslagen är horisontell motor monterad mellan de två framaxlarna, en lösning som ger en obestridlig fördel för både ledade och dubbelledade bussar. Förutom den elektroniskt styrda motorn med mycket låga buller- och utsläppsvärden - enligt standarden Euro II - har Volvos B10M-bussar luftfjädring, datorstyrd automatisk transmission, ABS- bromsar och katalytiska avgasrenare för att ytterligare reducera utsläppsnivåerna. Driften av de första 65 Volvobussarna startade i januari i år och användningen av systemet har växt snabbt, med en ännu större mängd pendlare än man tidigare hade räknat med. Denna efterfråga beror både på komforten och de kortare restiderna med bussar med hög kapacitet som kör i speciella bussfiler. Som en följd av detta har transportföretagen beslutat att påskynda förhandlingar om att köpa ytterligare enheter. I slutet av den första halvan av detta år bör det vara mer än 350 ledade Volvobussar i trafik i Bogotás Transmileniosystem, enligt Oswaldo Schmitt, direktör för bussdivisionen Sydamerika och Karibien. Bogatá visar att ett modernt stadstrafiksystem som erbjuder användarna kvalitet är precis vad befolkningen väntar sig av regeringen. Ytterligare ett världsberömt exempel är Curitiba, med ett liknande system som har blivit internationellt uppmärksammat för sin effektivitet. Den största fördelen med denna typ av system ligger i dess höga kapacitet, jämförbar med tunnelbanesystemet, men med genomförandekostnader som är så mycket som 25 gånger lägre, säger Volvo do Brasils direktör för bussdivisionen. Volvobussarna som exporteras till Colombia fraktas i satser och slutmonteras i Colombia av GM Colmotores. Busskarosserna är Marcopolo, som även de fraktas i satser och slutmonteras av Superior. Dessa partnerskap garanterar full service för lokala operatörer, eftersom både GM Colmotores och Superior är de största företagen inom sitt respektive område i Colombia, tillade Schmitt.