MHF kritiskt till Vägverkets resursfördelning
Den tillträdande generaldirektören för Vägverket Ingemar Skogö slår fast att trafiknykerhetsfrågan hör till en av verkets tre högprioriterade trafiksäkerhetsfrågor när han tillträder sin tjänst i sommar. Och han har fullt stöd hos Näringsminister, (kommunikationsminister) Björn Rosengren. - Det tycker jag är mycket bra, säger Rosengren i en senare intervju i Motorföraren. Man kan inte tro att den nuvarande myndighetsledningen lever i samma verklighet. Trafiknykterhet tycks inte vara en prioriterad fråga för vägverket. 14 000 trafikanter kör rattfulla varje dag och dödar 100-150 personer varje år. Det är rattfylleriet som spräcker nollvisionen. Men Vägverket centralt och regionalt avsätter mindre än två miljoner kronor till verksamhetspengar för trafiknykterhetsfrämjande åtgärder. Det ska jämföras med 20 miljoner kronor som verket centralt budgeterade i mitten av 90-talet. Och det är inte heller så att de pengar som Vägverket kanaliserar via NTF används till trafiknykterhetsfrämjande åtgärder. Av de 27 miljoner som NTF får för olika projekt går endast 700 000 kronor till trafiknykterhet. - Redan den fördelningen är en skandal, säger MHF:s VD Göran Ohlson. Den summan borde tiodubblas med tanke på rattfylleriets omfattning och de skador den förorsakar. - Vi kräver ett krismöte omedelbart med politiker, berörda myndigheter och frivilligorganisationer. Resurserna måste omfördelas i budgetarbetet för att vi tillsammans ska kunna kraftigt minska det omfattande rattfylleriet i vårt land, säger Göra Fakta: 5 miljoner 200 tusen rattfylleribrott sker varje år. (14 400 varje dag) Bara 45 rattfyllerister grips varje dag. Rattfyllerister dödar 100-150 varje år. Rattfyllerister skadar 1 000 svårt varje år Polisen tog 16 523 rattfyllerister år 2000. 3 805 av dem var drogfylllerister.