STCC i SvT och Kanal 5
- STCC (Swedish Touring Car Championship) har blivit ett av landets största underhållningsevenemang med ett högt sportsligt värde och ett väl avvägt innehåll av högteknologi och marknadsmuskel, säger Lennart Nodby, ordförande i STCC AB, inför årets säsong. STCC har skapat nära relationer mellan de tävlande, deras sponsorer och publiken på banorna samt via media. - De nya TV-avtalen mellan STCC AB och både Sveriges Television och Kanal 5 är viktiga för den framtida utvecklingen, framhåller Nodby. Värt att notera är också att STCC i år har dubbelt så många bilar anmälda som sitt engelska ursprung BTCC. Fjolårets publiktillströmning på 118 000 och tittarsiffran i TV på ca 21 miljoner visar att motorsport och då främst STCC är underhållning och spänning på högsta nivå. Med Rickard Rydell och 27 bilar i STCC samt ett fullmatat fält i motorcyklarnas nya satsning Synsam Trophy 600 finns alla förutsättningar för publikrekord, ännu större intresse från media och fler TV-tittare vid varje sändning. Programmet Race med Johan Torén följer alla de tio tävlingarna även i år i med 40 minuters sändning på torsdagar kl 22 10 direkt efter Nyheter & Sport i TV2 samt repriser på fredagar och lördagar. Race täcker alla STCC-lopp och dessutom den nya motorcykelklassen Synsam Trophy 600. - Vi ska göra Synsam Trophy 600 lika bra som STCC. Vi använder lika många kameror på banan – och satsar stenhårt på hela produktionen. Vi tar nu i allt vad vi orkar. Jag tror att tittarna uppskattar två grenar – både bil och motorcykelRace tjuvstartar dessutom redan den 3 maj med ett program inför säsongpremiären i Falkenberg den 5-6 maj. Kanal 5 visar kampen om segrarna i JTCC, GTR och Formula Ford Zetec. - Det blir drygt 20 minuter efter varje tävling, säger Peter Sundfeldt, som kommer att synas i rutan och i år dessutom rattar en STCC-bil. - Vi är mycket nöjda med de svenska TV-avtalen, säger STCCs nye projektledare Richard Schultz. Vi vet dessutom att dansk TV skall producera och sända STCC-tävlingar. Även när det gäller Norge hoppas vi att STCC får plats i TV-rutan. I fjol tittade nära hälften av svenska folket någon gång på sändningarna av Race i Kanal 1, närmare bestämt 69 procent av männen och 27 procent av kvinnorna mellan 18 och 74 år. Det var en ökning jämfört med 1999 med tre procentenheter.