23948sdkhjf

Euro NCAP Renault Laguna först med fem stjärnor

Under hösten och vintern har Euro NCAP fortsatt prova bilar i gruppen små flexibilar/familjebussar. Vidare har ett par tillverkare själva bekostat provning av nya bilmodeller för att kunna visa oberoende krockprovningsresultat vid lanseringen. Renault Laguna II har som första bil fått betyget fem stjärnor. Följande fem bilar i klassen små flexibilar/familjebussar har krockprovats: * Citroën Picasso **** Fotgängarskydd ** * Nissan Almera Tino **** Fotgängarskydd ** * Renault Scenic **** Fotgängarskydd ** * Mazda Premacy *** Fotgängarskydd *** * Mitsubishi Space Star *** Fotgängarskydd ** Bland små flexibilar/familjebussar får Nissan Almera Tino bäst resultat vad avser skydd för åkande. I klassen små familjebilar: * Nissan Almera **** Fotgängarskydd ** I klassen familjebilar: * Audi A4 **** Fotgängarskydd * * Renault Laguna II ***** Fotgängarskydd ** - Det är slående hur urvalet av bilar med fyra, och från och med nu även fem, stjärnor för skyddet i bilen har ökat de senaste åren. Konsumenterna kan idag välja bland flera bilar i varje storleksgrupp. Det finns ingen anledning att välja annat än minst fyrstjärniga bilar idag, säger Vägverkets trafik-säkerhetsdirektör Claes Tingvall. Biltillverkarna har testat själva Euro NCAP har sedan starten velat få biltillverkarna att prova sina nya produkter. I denna omgång har provningen av tre bilar finansierats av biltillverkarna. Nissan Almera, Audi A4 och Renault Laguna II är alla nya bilmodeller som skyddar åkande i egna bilen bra. Renault har som första tillverkare fått betyget fem stjärnor. Dessa bilmodeller har utvecklats rejält i jämförelse med tidigare modeller. Skyddet för fotgängare fortfarande dåligt Det bättre skyddet gäller tyvärr inte för fotgängare och andra oskyddade trafikanter som blir påkörda av dessa bilar. Renaults bil är marginellt bättre än föregångaren, medan Audis nya A4-modell är betydligt sämre på att skydda än föregående modell (en stjärna, 6,9 poäng, jämfört med två stjärnor, 9,5 poäng). Det finns nu två modeller som har fått tre stjärnor för skyddet av fotgängare, och i denna omgång har Mazda Premacy uppnått detta betyg. - Det är upprörande att så lite händer, och Audis resultat, dvs en försämring från en redan låg nivå, är uppseendeväckande, säger Claes Tingvall Sidokrockkuddar kommer Det är tydligt att sidokrockkuddar nu blir vanliga i nya bilar. Av de testade åtta bilarna har sju som standard sidokrockkuddar som skyddar bröstkorg och huvud. Dessa bilar har även provats i stolpprov med varierande resultat. - Att sidokrockkuddarna börjar bli standard är en glädjande utveckling som kommer att ha stor betydelse för trafiksäkerheten, även om deras funktion i stolpprovet i denna provomgång inte alltid motsvarade förväntningarna , säger Vägverkets trafikBarnens skydd eftersatt Trots att majoriteten av de bilar som provats denna gång är utvecklade som familjebilar så finns mycket övrigt att önska vad gäller barnens skydd. Bara en tillverkare, Renault, använde bakåtvända stolar, vilka ger ett väsentligt bättre skydd än framåtvända. Mitsubishis barnsäkerhetsprogram visade alarmerande resultat: barndockorna slog i stolen så hårt att ett barn skulle ha utsatts för stor risk att få allvarliga ansikts- och hjärnskador. Vidare är Mitsubishi den enda av bilarna som inte har trepunktbälte för åkande i mitten bak. - Det ligger ett tungt ansvar på biltillverkarna att ta barnens skyddsbehov på allvar, anser Anders Lie. Euro NCAP driver bilsäkerhersutvecklingen framåt Euro NCAP är ett viktigt verktyg för att driva bilsäkerhetsutvecklingen framåt. Sverige har genom sitt engagemang bidragit till ett framgångsrikt europeiskt samarbete. - Vi har även lyckats driva igenom ett par viktiga frågor som knappast hade kommit fram så snabbt utan Sveriges bidrag, säger Anders Lie. Bland annat kommer Euro NCAP i framtiden att premiera bilar med effektiva bältespåminnare. Man kommer vidare att premiera bilar där krockkudden på passagerarplatsen fram kan stängas av, så att man kan använda denna plats för bakåtvända bilbarnstolar, vilket ger bästa kända säkerhet för ett barn. Över huvud taget kommer man att fokusera mer på barnens säkerhet genom att föra in barnskyddens förmåga i helhetsbedömningen av bilen. - Att Euro NCAP markerar att barn ska kunna färdas bakåtvänt i framsätet visar också att detta inte enbart är ett enbart svenskt synsätt, utan delas av ett antal europeiska länder, fortsätter Anders Lie. - Euro NCAP är ett dynamiskt program som tar sikte på de detaljer som gör påtaglig skillnad i verklig trafik. Därigenom kan det fortsätta att ge konsumenterna viktig information och biltillverkare en chans att visa framsteg på säkerhetsområdet, aDet svenska deltagandet i Euro NCAP finansieras av AB Svensk Bilprovning och Vägverket.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078