23948sdkhjf

Biogas – projekt med miljövinster

Biogas är ett av de bästa fordonsbränslena från miljösynpunkt, och ett realistiskt alternativ till bensin på många andra sätt. Idag läggs pengar på att ta hand om avlopp och sopor från hushåll, industri och jordbruk – avfall som skulle kunna utgöra råvara till biogas. Nyligen har en förstudie avslutats av hur biogasen ska kunna utvecklas och utnyttjas i framtiden i Västsverige. Slutsatserna är tydliga: inom två år kan gasfordonen vara fyra gånger fler. Målet är 25 tankstationer och 2500 gasfordon i Västra Götaland inom två år. En mer långsiktig vision är 150 gastankstationer och 100 000 fordon. Idag finns 7 tankställen och 800 gasfordon i Västra Götaland. – Vi bygger upp en marknad för gasfordon, säger Göran Värmby vid Business Region Göteborg. Gemensam upphandling sätter press på fordonstillverkarna. De flesta gasfordon i Göteborgsregionen körs idag på naturgas eftersom det sedan flera år finns ett utbyggt rörnät med ett antal tankstationer. Naturgas består liksom biogas av metan, men fossil sådan. Gasfordon kan köras lika bra på biogas som på naturgas. Genom att rena och föra in biogas i naturgasnätet kan grön gas säljas vid gastankstationer enligt samma princip som grön el. Elen man får i urtaget hemma är samma blandning som grannens, men man har betalat för att just den mängd man själv förbrukar ska produceras på ett miljö-mässigt sätt. På samma sätt kommer det att fungera med biogasen. På orter som inte ligger längs naturgasledningen kan man istället producera och distribuera biogasen lokalt. I till exempel Trollhättan och Borås har man redan idag börjat använda sin egen lokalproducerade biogas att köra fordon på, vilket förbättrar den lokala miljön. Vid de flesta avloppsreningsverk utvinns redan biogas, men oftast används den bara till uppvärmning av själva reningsverket, eller facklas rentav bort. Hushållsavfall och rester från fisk- och livsmedelsindustri lämpar sig bättre att producera biogas av än att kompostera eller ännu värre bränna upp. Vid Göteborgsregionens avlopps-reningsverk Ryaverket finns redan en anläggning för att ta emot rester från restaurang-ernas fettavskiljare. Efter det att avfallet rötats och gasen tagits till vara finns en restprodukt med alla näringsämnen kvar och där många skadliga ämnen redan brutits ner. I ett längre perspektiv kan man tänka sig att de åkrar som idag ligger i träda kan användas för att odla vallväxter för biogasproduktion. Idag finns ett överskott på jordbruksmark men vi vill gärna behålla våra öppna landskap. Från jordbruket går det också att få fram biogas från gödsel, urin och rester från grödor. Projektet ska ge västsvenska företag möjlighet att sälja sitt kunnande utomlands och kanske främst till EU-länder. Där finns både naturgasnät och avfallsproblem, men utan att kopplas ihop. Bio-gas-projektet har fått bred förankring hos både politiker och näringsliv i de berörda kommunerna. – Jag har aldrig varit med om att kommuner så långt från varandra jobbat ihop i ett sådant här konkret projekt, berättar Göran Värmby på Business Region Göteborg som hållit i förstudien. Förstudien har finansierats av Borås och Trollhättans kommuner, Västra Götalandregionen samt projekt Transportutveckling i Storstad – ett samarbete mellan Volvo, Volvo Personvagnar, Göteborgs Stad, Fordonsgas Väst, Göteborg Energi, Trafikkontoret i Göteborg och Business Region Göteborg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078