5000 testförare på vägarna
Nu får 5000 bilförare hjälp att hålla hastighetsgränserna genom att deras bilar utrustats med ett stöd-system. Förarna deltar frivilligt i ISA-projektet (intelligent speed adaptation), och projektet har nu kommit igång på allvar. Projektet ska visa vad användarna tycker, hur tekniken integreras med fordonet och vilka effekter ISA har på trafiksäkerhet och miljö. Både privatbilister och yrkesförare deltar i projektet. Försöket genomförs i samarbete med kommunerna Borlänge, Lidköping, Lund och Umeå. - ISA-projektet har redan varit mycket framgångsrikt, bl.a. har deltagande kommuner visat stor förmåga att organisera och att bygga upp kompetens för att möjliggöra användandet av IT i trafiken. Projektet har också skapat en positiv debatt i Europa bland politiker och i bilindustrin om införande av ett framtida system som kan ha en hög potential att minska antalet dödade och svårt skadade i trafiken, säger Torbjörn Biding, Vägverket, projektledare i ISA-projektet. Olika system testas på de olika orterna och vi väntar på att testförarna så småningom ska ge oss svar på vad de tycker om ISA. Men redan nu börjar reaktionerna komma. - Man märker verkligen hur dålig man är på att hålla hastighetsgränserna i stan. Särskilt svårt är det att hålla 30 kilometer i timmen, men även 50 kan vara svårt på raka och breda gator. Jag vill inte köra för fort och ISA hjälper mig verkligen,Testkörningarna kommer att pågå fram till december 2001. Slutrapporten för projektet ska vara klar i augusti 2002. Delresultat kommer bl.a. att presenteras under Tylösandsseminariet 6-7 augusti 2001.