Nya dieselbilar inga miljöbovar
En modern dieselbil släpper ut cirka 30 procent mindre koldioxid än motsvarande bensindriven modell och dieselbilarna förorsakar mindre ozonbildning. Det är troligen inte någon skillnad mellan bensin och dieselbilar när det gäller uppkomsten av cancer. Däremot vållar bilarnas avgaser mer luftvägssjukdomar och bidrar mer till försurningen än bensinbilar. Det visas i Vägverkets studie Bensin- eller dieseldriven personbil - Vad är bäst för miljön? Dieselbilar bättre för klimatet Moderna dieselbilar släpper ut avsevärt mindre koldioxid än motsvarande bensindrivna bilar. I studien jämfördes 10 nya dieselbilar med motsvarande bensinmodeller och det visade sig att dieselbilarna i snitt släppte ut cirka 30 procent mindre koldioxid. Koldioxidutsläppen är en av våra viktigaste miljöfrågor eftersom utsläppen av koldioxid leder till förändringar av klimatet. Dieselbilarna släpper också ut mycket mindre kolväten, bara en sjättedel av bensinbilens utsläpp. Kolväten leder till cancer och till att det bildas marknära ozon. Mindre luftvägssjukdomar Dieselbilens svaghet är höga utsläpp av kväveoxider och partiklar. Dessa utsläpp är 2 respektive 5 gånger större för diselbilen jämfört med bensinbilens utsläpp. Kväveoxider leder bland annat till luftvägssjukdomar och bidrar till försurningen. Partikelutsläppen leder till både luftvägssjukdomar och cancer. Bensin- och dieselbilarnas partiklar har olika karaktär. Det finns dock skillnader mellan partiklarna från bensinbilar och dieselbilar som gör att det är osäkert vilka partiklar som är farligast. Frågan har studerats av bl.a. Peter Ahlvik och Åke Brandberg (KFB rapport 1999:38) som bedömer att cancerrisken på grund av dieselavgaser i stort sett är lika stor som för bensinavgaser. Större skillnad mellan ny och gammal Vägverkets studie visar att både diesel- och bensinbilar har blivit renare under 90-talet, vilket gör att skillnaden på utsläpp av skadliga ämnen är större mellan en ny och en gammal bil än mellan en dieselbil och en bensinbil. - Studien bekräftar min bild av att både diesel- och bensinbilarna har blivit rejält bättre under senare år, säger Olle Hådell Vägverkets fordonsexpert. Rapporten innehåller scenarier om vad som skulle hända om 50 % av alla nya bilar var dieselbilar från och med 2001. Det är framför allt minskade utsläpp av koldioxid och ökade utsläpp av partiklar som skulle ha någon markant betydelse för avgasutsläppen 2010. - Jag är förvånad över hur liten effekt en förändrad andel dieselbilar skulle få på utsläppen, säger Håkan Johansson Vägverkets expert på luftföroreningsfrågor. - Det är inte meningsfullt att fortsätta diskutera om diesel- eller bensinbilar är bäst. Det viktiga är att se till att körningen med gamla bilar minskar, och att ren och bränslesnål teknik får slå igenom, säger Lars Nilsson Vägverkets miljödir