23948sdkhjf

Nokian om att välja sommardäck

- Säkerheten vilar på fyra handflator – sommardäckens abc Under april byter de flesta bilägare till sommardäck. Ett rutinjobb som vi nordbor gör varje vår, utan större entusiasm eller eftertanke. Men kanske vi borde ha det. Bilens kontaktyta med vägen är lika stor som fyra handflator. Samtliga bilens rörelser, accelereringar och bromsningar förmedlas till vägen genom dessa små kontaktytor. Därför är det viktigt att ha bra däck som ger bra grepp och därmed säkra köregenskaper. Om sommardäckens mönsterdjup vid huvudspåren är mindre än 3 millimeter är det klokt att köpa nya däck. Lagen kräver att mönsterdjupet ska vara minst 1,6 millimeter, men då är risken för vattenplaning mycket stor och köregenskaperna är även annars dåliga. Säker körupplevelse Att köra bil handlar inte bara om att flytta sig från punkt A till punkt B. Speciellt på sommaren kan bilkörning vara riktigt avkopplande och ge en stor frihetskänsla. Nyare bilar har bra prestanda och köregenskaper och med rätt typ av däck kan dessa egenskaper förstärkas. Det första man ska bestämma sig vid däckköp är vilken dimension däcken ska ha. I bilens handbok står biltillverkarens rekommendation. Det är alltid ett säkert och problemfritt val att köpa däck i denna dimension. Allt fler bilägare väljer dock bredare lågprofildäck som ger mycket bra grepp, speciellt i kurvor. Även styrkänslan blir sportigt exakt. Dessutom anses lågprofildäck, ihop med fina lättmetallfälgar, ge bilen ett sportigt utseende. Nackdelen med breda lågprofildäck är att den lägre däckprofilen minskar däckets förmåga att dämpa stötar. Körningen blir stötigare, framför allt i lägre hastigheter. Många är dock beredda att acceptera detta och anser att fördelarna, bra grepp och det sportiga utseendet, övervinner nackdelarna. Enligt finska däcktillverkaren Nokian Tyres är det klokt att diskutera med en yrkeskunnig däckförsäljare innan man investerar i nya lågprofildäck. Han kan ge goda råd om vilken typ av däck och fälgar som passar bäst för bilen. Hastighetsklass har betydelse Nästa val handlar om vilken prestanda däcken ska klara av. Däck fördelas i olika så kallade hastighets- eller prestandaklasser. Hastighetsklass framgår av bokstaven som finns efter dimensionsmarkeringen på däcksidan. De vanligaste hastighetsklasserna är T=maxhastighet 190 km/h, H= 210 km/h, V=240 km/h och W= 270 km/h. Utöver den största tillåtna hastigheten berättar hastighetsklassen också vilka egenskaper däcket har i normala hastigheter. Däck i högre hastighetsklasser tillverkas av bättre råvaror och gummiblandningar än däck i den lägsta hastighetsklassen T. Däck i de högre hastighetsklasserna ger därmed säkrare köregenskaper och effektivare skydd mot vattenplaning. Även när det gäller valet av hastighetsklass så är den enklaste lösningen att välja däck i samma klass som biltillverkaren rekommenderar. Biltillverkaren väljer originaldäck efter en lång rad tester och får då fram däck som passar bäst för bilmodellens konstruktion. Om bilen har som original däck i hastighetsklassen V eller W så ska man inte köpa däck i lägre hastighetsklass. Köregenskaperna kan då bli sämre och däcken klarar inte av bilens prestanda. Speciellt farligt blir det i kurvor och vid bromsning. Till sist ska bestämmas vilket märke av däck man köper. Det är viktigt att komma ihåg att valet av däck är avgörande för körsäkerheten. Vägstandarden i Norden, ofta med spåriga och grova asfaltvägar, ställer sina speciella och hårda krav för däckets gummiblandning och mönster. Exotiska däckmärken, tillverkade på andra sidan jordklotet, kan fungera dåligt i nordiska förhållanden. Säkraste valet är att välja välkända märkesdäck. Man kan faktiskt jämföra däck med sportskor. Visst kan man gå även med billiga sportskor, men man behöver inte vara tävlingsidrottare för att njuta av den fina ”gåkänslan” som bra tillverkade sportskor med hög kvalitet ger.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078