Miljonsatsning på svensk motorsport
Svensk motorsport går mot en av sina både kvalitets- och kvantitetsmässigt bästa säsonger. Detta stod klart när de sex bilklasserna och den nya mc-klassen Synsam Trophy 600 presenterades vid en presskonferens på torsdagen på Mantorp Park. Hela 173 förare är anmälda till årets säsong, som inleds på Falkenbergs Motorbana den 5-6 maj. - Det är naturligtvis positivt med det stora antalet deltagare men detta har också skapat vissa problem, berättar Staffan Svenby, kommersiellt ansvarig i STCC AB, som står för sommarens serie på 10 tävlingar. Samtliga arrangörer har investerat fSTCC är inte bara bil- och mc-racing utan också en stor kommersiell marknadsplats. Närmare 500 företag finns med som samarbetspartners och sponsorer. Det är den kraftfulla exponeringen mot kunder och allmänhet i form av publik och TV-tittare. Både SVT1 och TV5 sänder från årets STCC-tävlingar. - Jag är mycket imponerad över de satsningar som görs på alla fronter, säger Staffan Svenby. Totalt investeras det i STCC-arrangemanget med alla klasserna säkert 250 milj kr. Huvudsponsorer är Dunlop. Mobil, Synsam och Telia. 27 förare är anmälda till huvudklassen STCC (Swedish Tourning Car Championship), vilket betyder att detta är det deltagarmässigt största standardvagnsmästerskapet i Europa. Såväl Jens Edman (Volvo) som Carl Rosenblad (Nissan) och Mattias Wallinder (Audi) framhöll vid presskonferensen att det bara är en sak som gäller – nämligen seger. I Synsam Trophy 600 deltar 33 mc-förare och fem märkesteam (Ducati, Honda, Kawasaki, Suzuki och Yamaha) tävlar om ett märkesmästerskap. Blandningen av bilar och motorcyklar vid samma tävlingstillfälle är unikt. Det har krävt speciella säkerhetshänsyn, bl a investeringar gjorts i nya avåkningszoner på banorna samt i sk air fence – stora luftmadrasser som sätts på avbärarräckena. Vidare sopas banorna extra noga inför mc-racen. -Att mc och bilar körs i samma tävling har väckt internationellt intresse, framhöll Johan Grape, talesman för Synsam Trophy, i samband med presskonferensen. Vi får under sommaren nyfikna besökare från banor och arrangörer ute i Europa. I ungdomsklassen JTCC (16-25 år) med Volvo S40-bilar deltar 18 förare. Det blir en hård fight om segern. Klassrepresentanten Kari Lehtimäki gav vid presskonferensen tipset Daniel Haglöf från Borlänge. Han berättade också att Värmdö Tekniska Gymnasium haft en tuff uttagning bland 13 kandidater för att få fram sin förare som blev Robert Andersson. GTR-klassen bjuder i år på 22 deltagare med Ferrari, Porsche, Mercedes, BMW och andra häftiga bilar. Klassen talesman Henrik Roos berättade att han själv kommer med en nya Chrysler Viper och att Johan Stureson är nykomling i klassen med en Porsche 966 GT3. - 26 bilar kommer till Camaro Cup, alla är nya, berättade klassrepresentanten Jörgen Bengtsson vid presskonferensen. En klar kvalitetshöjning. Dessutom en kvinnlig förare i Laila Riis-Pedersen. Formel Ford Zetec bjuder på 21 deltagare, alla med nya motorer med 30 hk högre effekt, berättade klassrepresentanten Lars Angström vid presskonferensen. 14 förare är nya för säsongen. I veteranklassen HTCC (bilar tillverkade 1961-65) är 31 förare anmälda. Åtta är nya och många satsar på att ta fjolårssegraren Tommy Brorsons skalp, enligt klassföreträdaren Sören Johansson.