23948sdkhjf

Fjärde generationen Blizzak vinterdäck

Det väglag - ren vinterväg - som nordiska dubbdäck konstruerats för upplever de flesta svenska bilister mycket sällan. Däremot kör de ofta på kall men torr vag, på regnvåt väg och i slask och modd. För sådana förhållanden väljer de flesta dubbfria vinterdäck med teknik som ger bättre grepp på is än vanliga odubbade lamelldäck. Bridgestone har för sådant blandat vinterväglag utvecklat sin däckserie Blizzak med små luftbubblor i slitytan. Dessa dränerar bort den vattenfilm mellan gummit och isen som gör isen hal särskilt runt och strax under fryspunkten. Nu lanserar Bridgestone sin fjärde Blizzak-generation med namnet WS-50. Den har mycket små, avlånga hålrum i slitbanan (tube multicell compound), som skall förbättra greppet på is. På helt nya däck har därtill slitytan små kanaler som skall föra undan vattenfilmen tills ytan nötts bort och multicellerna kommer fram. Dessa är jämnt spridda i slitbanan ned till 55 procent av mönsterdjupet. Vid detta djup finns en varning för slitage, och multicellerna ersätts av vanligt lamellgummi. - Det är dock inte meningen att man skall köra på det nedslitna lamellgummit - lika litet som man skall köra på nedslitna dubbdäck med dubbarna borta, säger teknikern Sten Holmberg hos Bridgestones svenska importbolag i Sundsvall. Liksom andra Bridgestone-däck har det nya vinterdäcket Blizzak WS-50 också: o Tät zigzag-sajpning i blocken, som ger skarpa kanter som griper tag i halt underlag o Långblänkade kolmolekyler (Long Link Carbon), som minskar slitaget. o Rundad passning mot fälgen (O-Bead), som ger bättre åkkomfort och riktningsstabilitet. Den vidareutvecklade tekniken tillåter också en något hårdare gummiblandning, som ger bättre livslängd och egenskaper på torr väg. Det nya däcket finns i 20 dimensioner från 155/80 R 13 till 225/60 R 16 och börjar levereras i augusti i år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063