AC - Extrem påfrestning reducerar livslängden
En AC jobbar under extrema förhållande under huven. Temperaturen skiftar extremet, miljön innehåller vibrationer med mera, vatten och salt och andra föroreningar tränger in. - -Mest utsatt är kondensorn framför kylaren som ärgar sönder och därmed börjar gasen läcka ut. Bilägaren märker ingenting under vinter eftersom han inte behöver någon kyleffekt, men när våren kommer och solen börjar gassa kommer han till verkstaden för att fylla på gas. Och får i dagsläget redan på att väntetiden är sex veckor. - Grundorsaken är at det fattats fordonsmekaniker som får arbeta med kylmedia, säger Thorvaldsson, Sweduc, ett företag som inriktad sig på att utbilda fordonsmekaniker på reparation av kylmedia. Det senaste årens boom när det gäller AC som standardutrustning i nya bilar ger verkstäderna extra tillskott i form av havererade aggregat. Problemet är bara att det saknas fordonsmekaniker som är certifierade på kylmedia, vilket för kunden inför nalkande sommarvärme kan innebära väntetider på upp till sex veckor. Det var i början av 90-talet bilindustrin började ladda för att klimatanläggning skulle bli standard i nya bilar. Försäljningen ökade sakta från mitten av 90-talet för att idag nått en nivå där 90 procent av alla bilar är utrustade med AC. AC anses också i allt större utsträckning från kundens sida ingå som standard utan tillägg vid bilköpet. Flera bilhandlare menar också att en inbytesbil utan AC betingar ett lägre värde efter som den vanligtvis får stå betydligt längre i begagnathallen. AC är alltså en ”het” utrustning för bilköparen. Men vad han inte vet är att livslängden allt för ofta är ovanligt kort och att reparationer kommer svida ordentligt i plånboken. - I snitt håller en AC i tre år, därefter börjar gasen läcka ut och det är dags för en reparation som kostar bilägaren 5-6000 kronor, säger Krister Thorvaldsson.