E-utbildare får kritik
Branschen för e-utbildning väntas växa kraftigt de närmaste åren. Men dagens e-utbildare har svårt att påvisa nyttan av sin verksamhet - och skyller dessutom en del av motgångarna på okunniga kunder, kan man läsa i facktidningen Industriell Standard, Sverige. I svalvågorna efter IT-kraschen på börsen sätt också e-utbildarnas simförmåga på prov på ett allt oroligare marknadshav med diverse problem: Ett av dessa är att pedagogiskt förklara för kunden vad e-utbildning är och hur den skall användas. Ett citat från en av branschens aktörer kan illustrera problemet: E-learning is like teenage sex. Everybody says they are doing it, but very few are. And those who are, are doing it very badly. En av de pådrivande faktorerna för e-utbildning är näringslivets sug efter allt mer kompetent och specialiserad arbetskraft. Den utbildningsnivå som exempelvis färdigutexaminerade ingenjörer har, räcker inte för att snabbt komma in i ett företags verksamhet. Och för att kontinuerligt öka kompetensen är e-utbildning ett verktyg. Marknaden för e-utbildning är enligt Industriell Standard stökig. Innehållsleverantörer, plattformsbyggare och konsulter trängs i samma bransch, vilket ger ett förvirrande intryck hos den som ska försöka sig på att handla upp webbaserad utbildning. Dessutom får e-utbildarna kritik för att deras verksamheter inte är tillräckligt renodlade. Svårigheterna med att påvisa nyttan av sin verksamhet är långtifrån e-utbildarnas enda problem. Tekniken ställer till det, för både användare och leverantörer. Bristen i datorkraft hos kunderna stör leverantörerna. Ett långsamt intranät kan till exempel göra datorbaserad utbildning omöjlig. Den försenade utbyggnaden av bredbandsnäten är också ett problem, eftersom en anställd med vanlig modemuppkoppling hemma inte kan gå sin webbaserade utbildning hemifrån.