Uppgraderad Audi A6
Nya innovativa motorer, finslipad kaross, förbättringar på chassit, ESP som standard och en hel rad nya utrustningsfinesser. Audi A6 och A6 Avant blir ännu starkare och mer komfortabel i de uppgraderade versioner som säljstartar i maj och finns för leverans hos de svenska Audihandlarna i sommar. 48 olika motor/transmissions-kombinationer inklusive 22 med quattro fyrhjulsdrift finns tillgängliga till denna senaste generation av A6 och A6 Avant. Och bara Audi erbjuder en steglös automatlåda multitronic. Den kan kombineras med fem motoralternativ, för första gången också med en TDI-motor. A6 och A6 Avant kommer med åtta bensinmotorer. Två är helt nya och två modifierade: - NY: 3,0-liters V6-motorn på 162 kW (220 hk). Multitronic finns som tillval på de framhjulsdrivna versionerna. - NY: 4-cyl 2,0-litersmotorn på 96 kW (130 hk), som även kan kombineras med multitronic. - Den klassiska 4-cyl 1,8T-motorn på 110 kW Nya TDI-motorer Därtill erbjuds tre direktinsprutade turbodieselmotorer, varav två helt nya: - NY: 1,9-liters TDI motorn med pump-injektor bränsleinsprutning på 96 kW (130 hk), en råstark motor med ett max vridmoment på hela 310 Nm. - NY: 2,5-liters V6 TDI-motorn på 114 kW (155 hk). En modifierad insprutningspump i kombination med effektivare insprutare och förbättrad turboladdare med variabel turbingeometri bidrar till 4 kW effektökning till 114 kW (155 hk). Hela 80 procent av motorns maximala vridmoment på 310 Nm är tillgängligt redan vid 1000 l/min. Som första dieselmodell kommer nya A6 2.5 V6 TDI 114 kW med multitronic som tillval. I acceleration är kombinationen TDI/multitronic minst lika snabb som manuellt växlade versioner: 0-100 km/tim på 9,7 sek och toppfart 212 km/tim. Bränsleförbrukningen är vid blandad körning överraskande låga 6,9 liter/100 km. - 2,5-liters V6 TDI-motorn på 132 kW (180 hk) finns kvar i programmet. Tiptronic med sportprogram Nytt är också att tiptronic-växellådan som komplement till det adaptiva, dynamiska växlingsprogrammet (DSP) har ett extra sportprogram som föraren kan välja för sportigare körning (senare uppväxling, tidigare nedväxling). Som tillval finns Tiptronic-manövrering med reglage i ratten (tillval).