23948sdkhjf

Nordic West Euro Cup på Gotland

Volvo Original Cup startade i blygsam skala i början av 90-talet. Meningen var att skapa en billig och bra tävlingsklass med Sveriges vanligaste bil - Volvo 240 - som utgångspunkt. I dag - drygt 10 år sedan starten - är Volvo Original ett begrepp. Det finns ungefär 800 förare i klassen, som dessutom är Norges största enskilda klass, man svarar för över 20 proc av all tävlingsverksamhet med bil i Sverige - och man kör till och med en egen europaserie: Nordic West Euro Cup! Första deltävlingen i serien kördes i Norge i vintras och den svenska deltävlingen - Rally Gotland - avgörs nu till helgen den 27-28 april. Övriga deltävlingar i serien körs i Finland, Danmark och Tyskland. I Finland är det grus som gäller, precis som i Rally Gotland, men i Danmark och Tyskland kör man på asfalt. En udda förare i serien är tyske Jochen Walther. Just nu håller Jochen - f d tysk rallymästare - på att färdigställa sin nya Volvo 740. Men om han kommer till start med den gamla, blå-gula 240:an han kört de senaste åren eller om det blir den nya vet han inte riktigt. För numer får också 740-modellen användas i den här klassen. - Men köra ska jag, det vet jag. Jag älskar grusrallyn och Rally Gotland lär vara en väldigt bra tävling, säger den tyske bonden som i princip bara kör den här serien: - Jag borde åka oftare, för att hålla tempot uppe. Konkurrenterna åker otroligt fort. Då tänker jag framför allt på Anders Loka Eriksson, som gjort come back i år. - Loka är en av de absolut skickligaste rallyförare jag någonsin tampats med! Loka-Anders, som kör för Hällefors MK, ligger mycket riktigt bra till i serien. Men han ligger inte först - det gör nya stjärnskottet Christer Johansson från Årjäng i Värmland.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062