I Neapel är det bilen som styr
Genom projektet ATENA har en stor europeisk stad för första gången fått uppleva en rad fordon med minimal miljöpåverkan, utrustade med ett onlinesystem som kommunicerar med en central server som kontrollerar och styr stadstrafiken. ATENA (Ambiente Traffico Telematica Napoli – Neapels trafikmiljö online) har utvecklats gemensamt av Fiat och Neapels kommun och finansierats av Ministeriet för vetenskaplig och teknisk forskning och EU. Det har just avslutat sitt andra verksamhetsår. Fiat levererade 30 Marea (drivs med bensin och metan), 25 Seicento Elettra (eldrift), 15 metandrivna Multipla (blupower) och 10 Multipla Hybrid Power-fordon till Neapels kommun för projektet. Neapel är den första staden som genomför ett storskaligt experiment med Multipla Hybrid Power, en bil som kan köras i historiskt känsliga stadscentra på enbart elkraft med noll i emissionsvärde. Därefter kan den köras ut ur staden i hybridläge, d v s med elmotorn och den inbyggda förbränningsmotorn i drift samtidigt med minimal emission och låga nivåer av bränsleförbrukning. För allmänheten fanns elektriska bilar tillgängliga vid en ” park-and-driveanläggning”. Bilarna var uthyrda under totalt cirka 25 000 timmar. En parkeringsanläggning öppnades för att uppfylla behovet av utökad service och för att koppla samman två perifera punkter i Neapels historiska stadscentrum. De andra fordonen i projektet användes av polisen, räddningstjänsten och andra kommunala organ. De Seicento Elettra-bilar som fanns tillgängliga vid park-and-drive-anläggningarna kördes under totalt 260 000 km. De Marea-fordon som användes inom kommunala organ kördes 1 200 000 km. Multipla-fordonen, som drevs av metan och hybridbränslen användes av poliskåren och offentliga serviceorgan, kördes under totalt 500 000 km. Alla bilar kopplades till centralservern med hjälp av GSM-kommunikation och GPS-positioneringssystem. Fordonen fungerar som mobila sensorer som registrerar trafikflödet och data om trafikstockningar längs större trafikleder i hela staden vid olika tider på dygnet. Dessa data sänds till den centrala servern. Detta experiment har gjort det möjligt att mäta omgivningens påverkan på olika typer av bilbränslesystem. Det har också varit möjligt att bedöma effektiviteten hos online-systemen som monterats på fordonen och deras anslutningar till den centrala servern som övervakar och styr stadstrafiken genom att förse förarna med väg- och trafikinformation. Data som samlats in under de två senaste åren bearbetas för närvarande och kommer att utgöra en användbar grund för att man ska kunna fastställa de framtida trafikflödena i Neapel. Fiat tror att projektet ATENA kommer att användas som modell för framtida tillämpningar i andra städer.