Volvo Bi-Fuel börjar säljas
Från och med nu kan svenska kunder beställa Volvo Bi-Fuel med såväl CNG- som LPG-drift (dvs naturgas/biogas och motorgas) - Vi har inte sålt LPG tidigare, men nu byggs allt fler tankstationer och vi har stor förfrågan framförallt i Stockholmsregionen, säger Peter Algurén, produktansvarig på Volvo Personbilar Sverige. Årsvolymen för gasbilar beräknas ligga på ca 400 bilar, merparten Volvo V70. I Sverige kommer Bi-Fuel motorer att finnas tillgängliga för såväl Volvo S60, som S80 och V70. Såväl CNG- som LPG-varianten bygger på 2,4 liters motorn på 140 hk och bilarna byggs precis på samma sätt som Volvos övriga modeller. Kunden kan skräddarsy sin bil med utrustning som andra bilar och de byggs på samma produktionslina oavsett som bilen har gas-, bensin- eller dieseldrift. Båda gasbilarna kan fås med såväl manuell- som automatlåda. Det som skiljer Bi-Fuel från övriga volvobilar är naturligtvis tankarna och ett extra munstycke i tankluckan. CNG-bilarna har tre tankar, två små och en större och räckvidden för gas är ca 310 km. Bensin är reservbränsle och räcker ytterligare ca 340 km. LPG-bilarna har bara en tank eftersom energiinehållet är större i motorgas. Räckvidden är ca 440 km vid gasdrift och även här ger bensinen ytterligare ca 340 km blandad körning. Prestandamässigt är det endast en marginell skillnad mellan en Bi-Fuel och en bensindriven Volvo. Utbyggnad av stationsnätet I nya generationens Bi-Fuel är tankarna placerade under golvet, vilket innebär att de inte inkräktar på bagageutrymmet varken i herrgårdsvagnen eller sedanen. Tankningen görs i ett separat hål bredvid bensinpåfyllningen och tar bara ett par minuter. Idag finns 14 LPG-stationer och bensinbolagen planerar en utbyggnad framförallt i Stockholms-regionen. Även CNG-nätet är under utbyggnad, idag finns drygt 20 tankställen i landet och nästan lika många är planerade. - Traditionellt har CNG varit starkt i västra och södra Sverige och LPG på östkusten. Stationsnätet för CNG fortsätter att växa kraftigt, men vi ser även en stor potential för motorgas, förklarar Peter Algurén. En Bi-Fuel kostar 35 000 kr mer än en bensindriven Volvo av motsvarande modell. För tjänstebilsägaren blir det däremot ingen skillnad eftersom merkostnaden inte förmånsbeskattas. Skatten är densamma som för en bensindriven Volvo med 140 hästarsmotor. Gasbilar körs framförallt av kommunala bolag, budfirmor och taxibolag. Gatubolaget i Göteborg har idag ca 150 gasbilar i sin flotta och har för avsikt att öka till 600 bilar. Taxi Göteborg har ca 100 gasbilar, merparten Volvo V70, och kan idag garantera resenärerna förhandsbeställning med gasbil. - Intresset för Bi-Fuel är stort och det finns kunder som speciellt efterfrågar en gasbil, säger Rolf Åhnbrink som kör för Taxi Göteborg. Rolf äger tre Volvo Bi-Fuel bilar som i genomsnitt gått 15 000 mil. Den första köpte han 1998 och den har gå- Gasbilarna är precis lika lättkörda som vanliga volvobilar. I huvudsak kör jag på gas, men tvingas jag använda bensin så sker överkopplingen utan att jag märker det. Den största fördelen är naturligtvis driftsekonomin, men att som yrkesförare Till skillnad från bensin och diesel, som är mycket konkurrensutsatta bränslen, kan priserna för gas variera avsevärt mellan olika tankställen. Men även det högsta gaspriset är billigare än bensin. Bränslekostnaden för att köra CNG är i genomsnitt 4-5,50 kronor/mil och för LPG 5-6 kronor/mil. Volvo Bi-Fuel ligger i miljöklass 1 och har ingen fordonskatt första året. Som innehavare av ett miljöfordon har dessutom Bi-Fuel ägaren andra förmåner beroende på vilken kommun han eller hon bor i. Det kan t. ex. vara gratis parkering eller tillåtelse att köra i bussfilen. Vinsten för miljön fås på köpet. När det gäller utsläpp av koldioxid är LPG 10 procent bättre än bensin, naturgas är hela 20 procent bättre och en bil som körs på biogas har inget koldioxidutsläpp alls. Partikelutsläppet är obefintligt för båda gasvarianterna. Volvo Bi-Fuel kan beställas från och med första maj och leveranserna till kund startar i slutet av augusti.