23948sdkhjf

Stort startfält i South Swedish Rally

Ska det - för första gången - bli en utländsk rallyförare som vinner South Swedish Rally i år? Möjligheten finns. För bland de 136 anmälda förare till tävlingen, som startar i Växjö på fredag, finns flera mycket intressanta förare. Bland annat finska stjärnan Jani Paasonen och de två duktiga norska förarna Henning Solberg och Morten Östberg. Dessutom kommer de två norska rallybröderna Kolberg - Thomas och Kristian - i var sin WRC-bil. Totalt är antalet utländska förare större än någonsin i tävlingen, som ingår både i SM-serien och som en deltävling i EM. - Vi gästas av sammanlagt 38 förare från sju länder, vilket är rekord sedan tävlingen startade. Det säger en mycket nöjd Lars Mattsson, Trelleborg. Lasse är tävlingschef för arrangemanget. South Swedish Rally avgörs under tre dagar - från fredag 18 till och med söndag 20 maj. Första dagen körs bara en specialsträcka, en publiksträcka inne i Växjö. Lördagen är den stora dagen. Då ska förarna avverka inte mindre än 15 specialsträckor. Men - det blir inte lätt för Jani Paasonen och norrmännen och man har ambitioner att vinna totalt. De svenska förarna går inte av för hackor de heller och många av de svenska toppförarna har testat flitigt i de tävlingar som körts veckorna innan SM. Veteranen Mats Jonsson från Forshaga får som vanligt finna sig i favoritskapet men Mats Thorszelius - som haft en motig inledning på säsongen - har visat lovande sommarform. Jari Saarinen från Mjölby-klubben MSK Kvarnvingarna, Roger Berglund från Team Skogsåkarna i Tranås och Stoffe Nilsson från Hässleholms MK är andra snabba förare som haft det besvärligt under vintersäsongen och som längtar efter välförtjänta SM-framgångar. Dick Wicksell från Uppsala har också haft det motigt efter den fina inledningen i SM-premiären. Totalt startar 20 bilar i den här klassen för fyrhjulsdrivna bilar av absolut värsta sorten (Grupp A över 2000 cc med turbo och fyrhjulsdrift) - plus ytterligare fyra överåriga bilar, som kommer i den nationella delen av tävlingen - Sydrallyt. Där startar bland annat Dick Larsson, en av toppförarna i SM-serien. Men - det finns fler klasser i rally. Och alla är väl representerade i South Swedish Rally. Inte minst den så kallade F2-klassen, som gör sitt sista år som egen SM-klass och som i SSR har stort internationellt deltagande. Dock inga som torde kunna hota de svenska favoriterna, anförda av Per Svan, Borlänge MK, Jonas Kruse, Karlstad MC och Per Johansson, Trollhättan. I de standardbetonade SM-klasserna startar sammanlagt ett 50-tal förare. Lilla Grupp N - den vi kallar N2-klassen - (2-hjulsdrift och max 2000 cc) är störst med 32 ekipage och bjuder på en intressant märkesstrid mellan Peugeot, Renault, Seat och några förare i VW Polo 1400-bilar, som - i kraft av egen poängtabell - utmanar bilarna i 2-litersklassen. Stora Grupp N innehåller också många startande - närmare 20. Och den klassen är intressant främst för att suveräne Kenneth Bäcklund och hans evige utmanare Stig Olov Walfridsson håller till här. Det är två förare som helt tycks ha glömt bort att deras bilar på pappret inte ska hänga med de betydligt mer trimmade WRC-ekipagen... I den här klassen finns ytterligare en Sohlberg - Kristian Sohlberg. Han är dock inte norrman utan kommer från Finland och stavar till skillnad från norrmannen Henning Solberg sitt efternamn med h. Som om rally inte skulle vara krångligt nog med alla klasser... Femte och sista SM-klassen slutligen är den nationella klassen, som också är stor och som gör sitt sista år som SM-klass. Här är det framför allt ett antal Toyota-förare som slåss om SM-poängen. Toyota-förarna dominerade vintersäsongen totalt med sina framhjulsdrivna kompakta Corollor men nu är det sommar igen och många förare med hästkraft-stinna bakhjulsdrivna bilar - t ex snabbe Timo Huovinen som kör en stor Volvo 940 - ser nu en chans att vara med betydligt högre upp i resultatlistan än i vintras. Eftersom South Swedish Rally är en internationell tävling körs bilklasserna enligt internationellt mönster. Det innebär att bilklasserna får andra beteckningar än under vanliga SM-tävlingar. Den klass vi här hemma kallar N2 (Lilla Grupp N) består under SSR av tre bilklasser med de internationella beteckningarna N1, N2 och N3. Motsvarande grupper i det vi i Sverige kallar F2 (Lilla Grupp A ) heter internationellt A5, A6 och A7. - Det beror på skillnaderna i bilbeståndet mellan Norden och övriga Europa. Traditionellt tävlar vi i Norden med stora bilar medan man ute i Europa har störra andel små tävlingsbilar med små motorer, förklarar tävlingsledaren Lars Mattsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062