23948sdkhjf

Nya 5-dörrars Civic

Nya 5-dörrars Civic, efterträdaren till Hondas mest framgångsrika bil i Europa, blandar kraftfulla prestanda med en öppen och luftig interiör. En mycket unik och nyskapande konstruktion gör att den är en av de rymligaste bilarna i sin klass. Med ett mycket distinkt utseende, en mängd förbättringar i prestanda, samt högre säkerhetsnivå och byggkvalitet, är Civic en av de starkaste utmanarna i sin klass. När efterföljaren till förra Civic skapades låg utmaningen i att skapa större innerutrymmen, samtidigt som man behöll dess kompakta natur och fina väghållning. Yttermåtten på nya 5-dörrars Civic är något kortare än dess föregångare. Trots det har innerutrymmet avsevärt förbättrats, vilket är ett bevis på bilens helt nya konstruktion. Intelligent förpackning är nyckeln. Den förlängda hjulbasen som flyttar hjulen ännu längre ut i hörnen, och därmed ger mindre överhäng både fram och bak, är bara en del av sanningen. Andra viktiga faktorer är den nya, kompakta MacPherson-framvagnen, en högt monterad styrväxel, och ett mycket kompakt motorrum, vilket sammantaget bidrar till den korta fronten som ger mer utrymme för de åkande och deras bagage. I den kompakta bakvagnen döljer sig en hjulupphängning med dubbla bärarmar, kombinerat med en formgjuten bensintank som passar perfekt i utrymmet som finns kvar. Detta har bidragit till att golvet i bilen kunnat göras helt plant utan upphöjningar. Resultatet är innerutrymmen som är bättre än hos någon annan konkurrent. En bra måttstock på en bils rymlighet är tandemutrymmet, vilket är avståndet mellan främre och bakre passagerares höftpunkter. I Civic mäter detta 1010 mm, vilket är 100 mm mer än i föregående modell, vilket är klart större än måtten hos konkurrenterna. Ett av grundkraven var att Civic skulle ha klassledande krocksäkerhet. I och med detta förväntas bilen uppnå minst fyrstjärnig status hos Euro-NCAP, inte bara vad gäller front- och sidokrockar, utan även för klassens bästa skydd för fotgängare. Den kompakta fronten innebar därför en verklig utmaning för konstruktörerna. Men Civic uppnår klassledande prestanda genom att mycket effektivt fördela kollisionskrafterna mellan de styva, högt placerade rambenen och hjälpramen undertill. 5-dörrars Civic är mångsidigare än någonsin och lastar hela 370 VDA-liter. I kombination med ett fällbart baksäte (delat 60-40), och stor baklucka, ger det bra lastmöjligheter. Den helt nya placeringen av växelspaken på instrumentpanelen, har gjorts för att körningen ska kännas enkel och avslappnad i alla lägen. Närheten till ratten gör inte bara att växlingar blir bekvämare och säkrare; känslan blir också sportigare, samtidigt som mer golvutrymme kunnat frigöras. Tillsammans med det helt plana golvet, betyder det att utrymmet inuti Civic vuxit betydligt. Ett av de tydligaste tecknen på Civics ökade kvalitet är de extremt små toleranserna man uppnått mellan karossens olika delar, vilket man lyckats med genom helt ny och avancerad teknik i tillverkningen. I de flesta fallen har måtten på skarvarna halverats, och i vissa fall helt försvunnit, vilket avsevärt förbättrat känslan i utseende och passform. Motorkraften tillhandahålls av två mycket effektiva 16-ventilers motorer helt byggda i aluminium, vilka har konstruerats för att ge högre vridmoment för bättre körbarhet. De erbjuder större förfining, bättre ekonomi och effektivare avgasrening. Den mindre motorn på 1,4 liter har 90 hk (66 kW) i likhet med sin föregångare, om än redan vid 5 600 varv. Vridmomentet har dock ökats från 126 Nm vid 4 600 varv till 130 Nm vid 4 300 varv På liknande sätt har vridmomentet i den 110 hk (81 kW) starka 1,6 liter VTEC motorn ökats från 143 Nm vid 4 800 varv till 152 Nm vid 4 300 varv. Tillsammans med en strömlinjeformad kaross, ger detta mycket fina prestanda och en bränsleekonomi som förbättrats med 10 procent. Civics motorer möter avgaskraven för EU2005 och miljöklass 1. 1,6i VTEC erbjuds med antingen 5-växlad manuell eller 4-växlad automatlåda. Den elektroniskt styrda automatlådan, med lock-up funktion för bättre bränsleekonomi, ger mycket mjuk växling och har Grade Logic, ett intelligent växelväljarsystem. Den manuella växellådan har utformats för korta, exakta växellägen. Civic blir Hondas första volymmodell i Europa med elektrisk servostyrning EPS), och alla dess fördelar som bättre bränsleekonomi, programmerbart motstånd och mjukare känsla. Nya Civic är till största delen återvinningsbar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063