Åkerier får elektronisk databas för däck
Åkerikunder till däcktillverkaren Bridgestone/Firestone får nu elektronisk kontroll av däcken till sina fordon. Däckjättens europeiska bolag med huvudkontor i Bryssel engagerar däckhandlare runt hela Europa i en utbyggd administration av lastbils- och bussdäck. De enskilda handlarna ansvarar var och en för sina åkerikunder. Genom täta kundkontakter och mätkontroller kan de mata systemet med aktuella data om varje däck på varje fordon: körsträcka, mönster, slitage och allmänt tillstånd. Mätningarna kan de göra på plats ute hos åkerierna med speciell utrustning från Mitutoyo, specialist på handdatorer och sladdlös mätutrustning för användning ute på fältet. Utöver att mäta mönsterdjup och lufttryck kan de även notera t. ex. ojämnt slitage och skador på däcken. Alla mätdata och observationer matas omgående in i handlarens eget PC-system som grund för när däck skall bytas mellan olika hjul, underhållas eller repareras resp. ersättas med nya. Både handlaren och åkaren vet exakt status på varje enskilt däck. Detta minskar tiden för rutinkontroller och minskar också risken för mänskliga misstag. Dessutom samlas alla data i en central databank för effektivare utveckling av nya däck. Detta nya system för kontroll och administration av lastbils- och bussdäck kallas Fleet Chief och sköts av över 1.200 s. k. Truck Point-handlare, varav ett 70-tal i Sverige. Bridgestone Corporation med huvudkontor i Tokyo är inkl. sitt amerikanska dotterbolag Firestone världens största tillverkare av däck och andra gummiprodukter. Däck svarar för 78 procent av gruppens omsättning. Andra produkter är bl. a. industrigummi, kemiska produkter samt sport- och andra konsumentprodukter. Koncernens europeiska bolag Bridgestone/Firestone Europe SA har huvudkontor i Bryssel och tillverkar däck för hela Europa samt viss export i sex fabriker i tre europeiska länder för distribution via regionala 16 dotterbolag och andra kanaler. Det svenska dotterbolaget Bridgestone/Firestone Sweden AB finns i Sundsvall och marknadsför koncernens produkter på den svenska marknaden. Totalt marknadsför gruppen sina däck och andra produkter i 150 länder jorden runt.