23948sdkhjf

SM-premiär i Crosskart

: Den enda motorsportgren i Sverige där man fortfarande kan bygga sin tävlingsbil själv och tävla om SM-guld är Crosskart. En sportgren som kom till för dryga 15 år sedan. Crosskarten är en idé som Erland Andersson, Fjärås, tog fram i början av 80-talet. Efter flera års utveckling kunde han 1983 presentera sin bilsportgren för Svenska Bilsportförbundet. Ytterligare tre år senare kom beskedet från Bilsportförbundet att man fick köra tre provtävlingar som slog väl ut. 1987 arrangerades en cup med elva deltävlingar och med tidningen Bilsport som medarrangör. Sportgrenen har sedan utvecklats, trots att grundreglerna finns kvar, och i dag bygger de flesta av toppförarna sina bilar själva. Det är detta som är andemeningen med Crosskart. Att själv komma på lösningar och bygga sin Crosskart så det passar sin egna körstil. Reglerna är mycket enkla och där längden 210 cm och bredden 150 cm samt minivikten 190 kg styr mycket Crosskartens röramsuppbyggnad. Vad det gäller motorer så skall de härstamma från en motorcykelmotor och ha en cylinder. Vad det gäller trimning så är detta helt fritt. På lördag är det SM-premiär i Gnagardalen i Vimmerby med hela den Svenska Eliten på plats. En nyhet för i år är att man har delat upp 250 cc- och 500 cc-klasserna både i kvalen och finalerna. I den tuffa 500-klassen kommer Peter Andersson, Falköpings MK, som Mästare och blir där ett jagat byte. Han har vunnit SM de två senaste åren och blev även nordisk Mästare i fjol. Falköpingsföraren har inlett årets säsong mycket bra och vunnit de två inledande deltävlingarna i Svenska Cupen och har ett stort självförtroende. - Jag åker inte till Vimmerby för att bli två, säger Peter. - Nu har jag kommit i den position som jag har jobbat på i många år, att bli Mästare. Så därför skall jag göra allt för att försvara mina titlar. En handfull utmanare finns det i kampen om SM-segern i Vimmerby på lördag. I första hand en revanschsugen Per Bergström, Munkfors MC, som rullade bort en medalj i fjolårets final. Sedan får Peter se upp för Jocke Cedergren, Strängnäs AMS, Håkan Lindh, Teknis MC, Rickard Björk, Tomelilla MK, Erik Aldén, SMK Sala och Daniel Gillberg, SMK Arboga. I 250-klassen har mästaren Patrick Andersson, Fryksdalens MK, gått över till en annan bilsportgren. Har därmed lämnat dörren öppen för en ny mästare och bland de 27 startande i Vimmerby på lördag finns det många duktiga förare som är ute efter mästartiteln. Under de två första racen i Sv. Cupen har det blivit två olika segrare genom Peter Gillberg, SMK Arboga och Stefan Nohrstedt, SMK Hedemora. De kan få svårt att upprepa sina triumfer nu på lördag då även SM-tvåan Jimmy Kopp, Falköpings MK, Morgan Gustavsson, Laxå MK, 5:a i fjol, Torbjörn Widmark, Degerfors RC och Daniel Jansson, Films MK, vill ha ett ord med i laget nu när kampen om SM-medaljerna drar igång. I fjol var det olika segrar i varje SM-deltävling fram till finalen. Det kan bli samma visa i år…. Den fina ungdomsklassen, 125 cc, där man börjar tävla som 12-åring är Falköpingsföraren Santosh Berggren stor favorit till SBF Junior Cup, efter att ha kört hem tre segrar på raken i år. Övriga medaljaspiranter i denna klass är Alexander Cruse, Kils MK, Andreas Thornardtsson, MSK Hammaren och Tobias Johansson, Falköping. 125-klassen en mycket fin ungdomsklass där killar och tjejer från 12 år kan böra köra bil som toppar 90-100 km/tim. Man får lära sig åka hjul mot hjul, växla och sladda. 125-klassen har redan fött en del unga talanger som är på väg upp i andra bilklasser såsom rallycross och rally.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062