Peggen fin fyra i Belgien
--- Det gick ungefär efter ritningarna, sade Per-Gunnar Peggen Andersson efter att ha kört i mål som fyra efter ännu en Eurosport Super Racing Weekend gällande ETCC för Super Production, denna gång på den belgiska F1-banan Zolder. --- Jag harSnabbast i kvalet var inte helt oväntat holländaren Peter Kox i BMW 320i. Men det satt långt inne för honom. Han satte sin pole-tid när det bara återstod femtio sekunder av kvalet! Hans närmaste konkurrenter var landsmannen Duncan Huisman, teamkompis med Peggen, tysken Simon och belgaren Bouvy. Zolderbanan är hård på bromsar och motorer. Det finns tre långsamma chikaner där tvåans växel används och det innebär kraftiga inbromsningar och häftiga accelerationer. --- Jag hade fått besvär med en trilskande växellåda, berättade Peggen. Det var tvåans växel som bara ville hoppa ur ideligen. Teamet lovade att fixa problemet till söndagens race. Men så blev det inte. De fick inte rätt på problemet och stundtals tvingades jag sitta och hålla i växelspaken och köra med en hand! När starten gick var det Peter Kox som kastade sig fram i ledning från sin pole position. Men redan innan det första varvet var slut hade Huisman trängt sig förbi. Ordningen efter ett varv: Huisman, Kox, Bouvy, Simon, Andersson, Rustad, Morbidelli, Rubini och Masini. --- Tommy Rustads blå Nissan såg jag närmast i backspeglarna, han var mycket nära vid flera tillfällen. Han var ute efter min femteplats... På det tredje varvet bröt belgaren Bouvy. En sten hade slagit sönder fläktremmen! Stor fight om fjärdeplatsen mellan samma gäng som tidigare fightats om femteplatsen. På det åttonde varvet kunde Peggen dra ifrån Rustad som i nästa ägonblick blev omkörd av de båda CiBiEmme-förarna Morbidelli och Rubini. På det tolfte varvet tar sig förre F1-föraren Gianni Morbidelli förbi Peggen, medan Rustad bryter med motorfel. På det femtonde varvet tvingas Morbidelli bryta med rykande motor och Peggen ärver fjärdeplaceringen. Den håller han sedan i mål. I täten har det också varit hård kubbning, särskilt mellan ledarduon Huisman och Kox. --- Duncan är en tuff förare...det går alltid åt både färg och plåt när han är i farten, sade Kox aningen sötsurt. Duncan Huisman kunde alltså till slut vinna, 1,314 sekund före Kox. Tysken Norman Simon trea, 2,856 sekunder bakom. Därefter ett stort hopp till Peggen, Masini i Alfa 156 och debuterande finländaren Paltala i Honda Integra-R.