23948sdkhjf

Första NH 12 levererad

- Ska du inte ha en NH12:a, undrade Mats Felger, säljare hos Upplands Motor. - I så fall ska jag ha den första, kontrade Kurt Borg. Och just så blev det. Kurt blev ägare till den först levererade NH12:an i Sverige. En effektiv skönhet med klassiÅkare, konstruktör och påbyggare På gårdsplanen utanför Savalco i Örbyhus utanför står många dragbilar och släp uppställda. Kurt Borg driver företaget som tillverkar vägbeläggningsmaskiner. Sedan några år tillbaka ägs det av ett tysk företag, men det är fortfarande Kurt som sätter sin prägel på verksamheten. Det är hans ena heltidsjobb. Det andra är åkeriet YK Maskiner som hyr ut asfaltbilar. Totalt 17 bilar, samtliga Volvo, och 20 släp ingår i åkeriet. Tio är miljöbilar och den nya NH12:an ingår i vagnparken. - Jag vill bara ha fina bilar med bra teknisk utrustning. Då kommer jag in som första bil överallt. Det tredje jobbet är som påbyggare. Fast inte på heltid. - Vi bygger bara på lördagarna. Den levererade NH12:an har en rundbalja för asfalt på flaket. Kurts egen design och konstruktion. Han är en man som startat från botten och med lust, hårt arbete och lite ibland tokiga idéer har tagit sig långt. Savalcos vägbeläggningsmaskiner är efterfrågade över hela världen, i Sverige har företaget över 90 procent av marknaden och idag är Ryssland den största kunden. De flesta av produkterna är Kurts egna uppfinningar. - Vi börjar bygga, sedan ritar vi med krita på golvet och till slut gör vi en ritning. Lite bakvänt, men så jobbar vi, säger Kurt. 70 procent relationer Född och uppvuxen i Örbyhus, bostaden ligger ett stenkast från föräldrahemmet och fabriken bara någon kilometer därifrån, har Kurt aldrig längtat till någon annan plats. Men han har rest jorden runt flera gånger i sina kontakter med kunder och känner väl till affärskulturer från olika delar av världen. -Din produkt svarar för 30 procent i en affärsuppgörelse, bemötandet för 70. Jag är till exempel nöjd med Upplands Motor och deras säljare, det är ett av skälen till att jag alltid handlar av dem, avslutar han. Komponentgemenskap NH – FH – FM Volvo NH12 är till 90 procent byggd på samma komponenter som FH- och FM-serierna, vilket gör att reservdelsförsörjning och service samt reparationer fungerar lika bra som på övriga Volvolastbilar. Tack vare sin längd är NH12 särskilt lämpad för transportuppgifter där tillåten fordonslängd inte uppnås. Anläggningstransporter, skogstransporter, bulk- och tanktransporter samt jordbrukstransporter är lämpliga användningsområden. NH12 finns i dragbils- och jämnlastutförande. Drivningsalternativen är 4x2, 6x2 och 6x4. Hyttgolvet är helt plant, trots relativt låg golvhöjd. Den låga golvhöjden och breda fotsteg gör att man bekvämt och säkert tar sig i och ur hytten. Säkerhet och ergonomi motsvarar Volvos övriga hytter. Det finns tre hyttalternativ: daghytt för maximal lastlängd, sovhytt samt Globetrotterhytt. NH12 byggs med D12C-motor i tre effektutföranden: 380, 420 och 460 hk. Fyra växellådor finns som alternativ.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062