Världens starkaste 4-hjuling/ATV
I takt med att 4-hjulingar eller ATV’s får allt tuffare arbetsuppgifter, så ökar också behovet av kraft hos de små arbetsmyrorna. Som svar på dessa behov lanserar nu Kawasaki världens starkaste 4-hjuling! Med en 650 cc V-twin på 42 hästar så ska det till en hel del för att stoppa nya KVF650! Kawasaki KVF650 blir med sin maffiga V-twin på 42 hästar den kanske starkaste ATV’n i världen. Med ett vridmoment på 52 Nm vid 4.000 varv är detta en segdragare av kaliber. – Med tanke på att många terränghjulingar i Sverige jobbar i skogen, så tror vi att en hel del tunga proffs-användare kommer att vilja titta närmare på 650:an. – Det här är en maskin som kommer till sin rätt när den får jobba hårt. Men automatväxlade KVF650 är inte bara en massa muskler. Här hittar man också en hel del kluriga tekniska lösningar som förbättrar både terrängkapaciteten, dragförmågan och ekonomin. KVF650 är bland annat en av få terränghjulingar med i- och urkopplingsbar 4-hjulsdrift. Funktionen sköts elektriskt med en knapp på handtaget och är dessutom hastighetsrelaterad. Om man försöker koppla in 4-hjulsdriften i för hög fart så minns maskinen detta och kopplar in framhjulen så snart farten sjunkit under 20 km/tim. KVF650 har förutom en vanlig diffbroms, också en extra manuell diffbromsfunktion på framaxeln. Om det ena framhjulet börjar spinna så drar man bara in diffbromshandtaget på styret till dess att tillräckligt mycket kraft förs över till rätt hjul. En funktion som kan liknas vid en sorts ”steglös diffspärr”, och som är unik för KVF650. Tillsammans med den starka motorn gör detta att det lär finnas få hinder som en KVF650 inte klarar av att forcera! Det klassiska problemet med att hålla ner farten på en variatordriven terränghjuling i nerförsbackar har man också löst på ett elegant sätt. En elektrisk servomotor klämmer automatiskt åt den främre variatorn när gasen släpps, och bromsar på så sätt motorn. Även vad gäller traditionella bromsar är det välförsett på KVF650. Fram sitter det dubbla skivor med 2-kolvs ok. Bak hittar vi en världsunik lösning från Kawasaki – en våtlamellbroms på motorns utgående axel. – Våtlamellbromsen är helt inkapslad, och tar betydligt mindre plats än en vanlig trumma eller skiva, säger Anders Johansson på Kawasaki. – Det gör bland annat att vi får bättre markfrigång. Dessutom gör det faktum att den är tät också att den är okänslig för vatten, snö och smuts. Som ju är vanliga ingredienser i en terränghjulings vardag… Nya Kawasaki KVF 650 premiärvisas på Elmia Wood i Jönköping den 6-9 juni.