Enig motorbransch sätter press på regering
Den danska motorbranschen imponerar genom sin enighet när det verkligen gäller. I slutet av maj uppvaktades skatteminister Frode Sörensen av representanter för den danska motorbranschen. Målet med uppvaktningen var att belysa de problem som den danska regeringens nya reparationsregler medfört i form av färre jobb. Omkring 200 representanter för branschen hade samlats vid det danska Folketinget och man hade även ställt upp två plåtskadade bilar som en illustration till det bisarra i att skrota bilar som man tidigare, före införandet av reparationsreglerna, hade reparerat. Motor-Magasinet har tidigare berättat om den danska kampanjen som drivits av vår systertidning, Motor-Magasinet i Danmark. Det är en kampanj som fått gehör hos hela den danska branschen. Den danska regeringen har infört reparationsregler med nya gränser för plåtskadade bilar. Reglerna innebär att bilar som får en skada av en viss storlek, 75 procentsregeln, inte får repareras. Istället skall bilen skrotas. Procentsatsen gäller skadans kostnad i förhållande till bilens värde. På detta sätt hade myndigheterna hoppats att fler nya bilar skulle säljas dvs det skulle bli mer avgiftspengar til statskassan. Alla tänkbara inblandade har protesterat från försäkringsbolag till bilskrotare. Massor av jobb har redan försvunnit från plåt- och lackverkstäder eftersom de fått färre jobb. Och bilskrotarna får inte sälja delar som tidigare vilket också påverkar jobben osv osv. I samband med att skatteministern uppvaktades på Folketinget anordnades också en hearing med branschfolk och politiker där problemen belystes. Regeringens representanter med skatteministern i spetsen har inte precis varit intresserade av att diskutera frågan, men nu kom man inte undan. Skatteministern gav inga löften men uppmanade bransch-representenaterna att plocka fram siffror på hur reparationsreglerna påverkat antalet arbetstillfällen. Det kommer man också att plocka fram och frågan är definitivt inte avgjord ännu.