Nya bilskrotningspremien ett hastverk
- Ett ogenomtänkt förslag som cementerar dagens missförhållanden. Värst av allt är dock att Miljödepartementet med sitt nya och överraskande premieförslag nu helt kör över samtliga remissinstanser. Sveriges Bilskrotares Riksförbund reagerar nu Den 1 juli 2001 träder den nya bilskrotningspremien i kraft. I sitt senaste förslag föreskriver miljöminister Kjell Larsson och regeringen att den nya premien får tre nivåer – en för bilar yngre än sju år, en för bilar högst 16 är gamla och en för bilar över 16 år. De olika nivåerna är här 700, 1.200 respektive 1.700 kronor. Helt plötsligt borta är nu den för kort tid sedan föreslagna och enhetliga premien om 1.500 kronor! - Ingen remissinstans har fått en möjlighet att kommentera premietrappan, vilket är oförlåtligt. Effekten av trappan blir nu att skrotbilarna nu kommer att stå kvar ute i skogen och bakom ladorna. Allt i väntan på att bilen skall bli tillräckligEnligt Sveriges Bilskrotares Riksförbund är trappan felkonstruerad. Att premiera de äldsta bilarna är fel. Istället borde mellangruppen med bilar upp till 16 år gynnas, allt för att få bilägarna att lämna in sin gamla bil så snart som möjligt! - Bildemonterarna kommer också att få stora svårigheter att förklara premietrappan för sina kunder, påpekar Henry Gustafsson. Absolut enklast att hantera för alla inblandande parter vore en enhetlig premie, enligt SBR:s förslag 2.000 kronor. Då Det tidigare förslaget från tidigare i våras med en premie på 1.500 kronor, där 700 kronor avsågs gå till bilägaren och 800 till bildemonteraren, föll på sin egen ofullständighet: - Följden av dessa missar blev dagens hastverk som inte är grundat hos vare sig bransch- eller bilistorganisationer, konstaterar Henry Gustafsson.