Öhlins satsar på dämpare för eftermarknaden
- Öhlins Racing AB har beslutat att satsa på stötdämpare till bilar på eftermarknaden. Öhlins har stor erfarenhet av stötdämpare till bilar och främst till tävlingsbilar. Det sitter ”Öhlinare” på många rallybilar i alla klasser. En av Öhlins Racing som ägs till 75 procent av Yamaha i Japan, tar just nu fram ett (Road & Track) stötdämparsortiment som avsevärt förbättrar väghållningen samtidigt som komforten och sportkänslan ökar. Dessa dämpare har funnits på den asiatiska marknaden sedan 90-talet och Öhlins öppnar nu portarna mot Europa och i ett senare skede även mot den amerikanska marknaden. Stötdämparna kommer att tillverkas huvudsakligen i Japan där produktionskapaciteten finns, men tillverkning och framförallt utveckling förläggs också till Upplands Väsby. Dämparna är naturligtvis justerbara i dämpning och renoveringsbara och håller i övrigt den höga Öhlins standarden som marknaden har vant sig vid. Just nu TÜV testas stötdämpare till Mitsubishi EVO VI. I pipelinen för TÜV ligger sedan Toyota MR2 och VW Golf IV, BMW E46, Porsche Boxter, Subaru WRX och Mitsubishi EVO VII. Många fler bilar kommer att tillkomma men satsningen kommer att fokuseras på lite sportigare bilar och bilar som körs sportigare och hårdare än normal körning. Redan finns ett färdigt sortiment till bilar som BMW E36, Honda S2000, Honda CRX, Mazda Miata, Subaru Impreza Turbo och VW Golf III. En Produktchef och en ingenjör har anställts. De har redan börjat arbeta med dessa produkter. Produktchefen är Peter Kärr som närmast kommer från APE Fordonskomponenter, där han har arbetat som produktchef för stötdämpare av andra fabrikat. Dessa personer är placerade på Öhlins huvudkontor i Upplands Väsby norr om Stockholm.