Tät helg för Opel-teamet
- Jag ser verkligen fram mot helgens race. Målet är som vanligt en pallplats - men jag är nöjd om jag är med bland de fem bästa på Karlskoga. Jag har trots allt 40 kilo extra i bilen efter segern på Mantorp. Pontus Mörth trivs med tillvaron just nu. Teamet är komplett, bilen - en svart, extrem Opel Vectra Super Touring - går som en raket. Och så har han bytt jobb: - Ja, men bara inom företaget. Tidigare var jag säljare, nu har jag bytt och jobbar med marknadsföring i stället. Jag hade helt enkelt inte tid att ta hand om kunderna... - Men jag är fortfarande kvar på Wafab Bil i Karlstad. Och visst är det tufft. Två race varannan vecka är krävande i sig. Dessutom måste konditionen tas om hand. - Det är styrketräning och löpträning - varje dag. Annars pallar man inte för den fysiska och psykiska påfrestning det innebär att köra racerbil på den här nivån. Som värmlänning gillar förstås Pontus den knixiga, tuffa banan i Karlskoga. Även om det är trångt i första kurvan och i den S-kombinationen som följer. Banan gynnar de förare som kör fyrhjulsdrivet: - Ja, det gör den. Men det jämnar ut sig i längden. Både Falkenberg och Mantorp passar de framhjulsdrivna bilarna bättre, så det är väl inte mer än rätt att vi har en nackdel den här gången - och om en vecka nere i Danmark. - Jag tror att Tommy Kristoffersson kan bli farlig både i Karlskoga och på Jyllandsringen. Helgens två STCC-finaler på Karlskoga Motorstadion avgörs på Annandag pingst, dvs på måndag. Kvalet till den första av de två finalerna körs på söndag. Och direkt efter tävlingen är det dags för nästa - på Jyllandsringen i Danmark: - Jag har bara sett banan på en skiss. Den verkar liten, trång och besvärlig. Men det blir ett senare bekymmer. Nu är det hemmatävlingen i Karlskoga som vi siktar in oss på! Den andra halvan av Opel Team Sweden - dvs rallyveteranen Per Svan och hans Opel Astra Kit Car - drar ned till Danmark redan den här helgen. På fredag 1 juni startar nämligen Öresundsrallyt - en unik tävling som innebär att rally-SM för första gången avgörs på utländskt territorium. Åtminstone till 50 procent. För på lördag förmiddag - efter nio specialsträckor på dansk asfalt - rullar rallykaravanen över Öresundsbron med riktning Hässleholm, där tävlingen rullar vidare under lördagseftermiddagen och hela söndagen. Då är underlaget grus och en stor del av de tävlande är danskar, eftersom tävlingen dessutom ingår som en deltävling i de danska Rallymästerskapen 2001. - Det är lite svettigt. Vi fick hem asfaltsättningen i dag (tisdag) och bygger om så mycket vi orkar. Det är bara att skruva ihop och dra iväg. Testa får vi göra när tävlingen startar, ler Svan. Som dock har målsättningen klar: - Javisst, vi tänker vinna...