Volvo utvecklar ny 16-litersmotor
Volvo investerar 1,4 miljarder kronor för att utveckla en ny 16-litersmotor. Därmed tas det första steget i konsolideringen av Volvos motorprogram efter förvärvet av Renault VI/Mack. Ett nytt motorprogram står för en stor del av de långsiktiga synergierna i affären. Utvecklingen på motorsidan går mot sänkta emissioner och bättre bränsleekonomi. Detta kräver stora utvecklingsresurser, vilket i sin tur kräver stora produktions- och inköpsvolymer att fördela kostnaderna på. I och med förvärvet av Renault VI/Mack har Volvokoncernen fördubblat sin sammanlagda årsvolym till ca 200.000 dieselmotorer. Volvo är därmed en av världens största tillverkare av tunga dieselmotorer. Volvokoncernens konsoliderade motorprogram kommer att stå för mer än hälften av synergieffekterna av Renault VI/Mack-affären, beräknade till 3,5 Mdr SEK per år från och med 2003. - Förvärvet av Renault VI och Mack ger oss erforderlig volym- och kompetensbas för en egenutvecklad och egentillverkad 16-litersmotor. Med ny teknologi kommer den nya motorn att klara alla idag kända emissionslagstiftningar, säger Volvos koncernchef Leif Johansson. Den nya 16-litersmotorn kommer att erbjudas Volvos olika affärsområden för lastvagnar, bussar, anläggningsmaskiner samt marin och industrimotorer. Motorn lämpar sig framförallt för tunga transporter, exempelvis timmertransporter, tyngre anläggningsmaskiner, kraftiga industrimotorer för drift av genaratorer eller pumpar och marina applikationer. Den nya motorn utvecklas och kommer att tillverkas av Volvo Powertrain, den affärsenhet inom Volvo som ansvarar för försörjning av dieselmotorer, växellådor, bakaxlar och drivlinesystem till bolagets olika affärsområden. Lars-Göran Moberg, chef för Volvo Powertrain: - 16-litersmotorn är Volvos första gemensamma motorprojekt efter köpet av Renault VI/Mack, säger han. Utvecklingsteamet består av ingenjörer från samtliga utvecklingsavdelningar. - 16-litersprojektet kommer att stå modell för det fortsatta arbetet med Volvokoncernens nya motorprogram. Med ett plattformskoncept och gemensam teknologi som bas, ska vi inom en 4-5-årsperiod utveckla ett helt nytt motorprogram från 150 hkr och uppåt, anpassat för samtliga affärsområden.