Säkerhetspris till Yngve Håland
#NAME? Enligt NHTSA har Yngve Håland, som är Autolivkoncernens forskningschef, bidragit till bilsäkerheten inom nästan alla krocksäkerhetsområden. Han har bl a varit en nyckelperson bakom världens första sidokrockkudde. Den introducerade 1994 tillsammans med Volvo. I år kommer över 15 miljoner nya bilar att ha detta skydd och när väl alla bilar i USA och Europa har skyddet, beräknas 2000 liv sparas varje år. Den vetenskapliga grunden för denna innovation lades i Yngve Hålands doktorsavhandling Car-to-Car Side Impacts. Yngve Håland ligger också bakom den andra viktiga typen av sidokrockkuddar, The Inflatable Curtain. Den introducerades 1998 i samarbete med Mercedes och Volvo. Sedan dess har också de andra biltillverkarna börjat införa krockkuddegardiner. Denna uppfinning av Yngve Håland kommer också att skydda huvudet när bilen slår runt. Eftersom en fjärdedel av alla trafikdödade i USA (10.000 av 40.000) beror på att jeepar och andra höga fordon voltar, inledde Yngve Håland ett samarbete med Chalmers i Göteborg för att få fram en effektiv rollover-sensor. Med denna sensor är det numera möjligt att avgöra om bilen kommer att slå runt redan innan något av hjulen lättat från marken. Detta är en förutsättning för att krockkuddegardinen skall hinna blåsas upp och hålla kvar de åkande inne i bilen. Forskning om pisksnärtsskador är ett annat område där Yngve Håland gjort banbrytande insatser. Tillsammans med sitt forskningsteam har han utvecklat en metod för att mäta påfrestningen på nacken när bilen blir påkörd bakifrån. Denna mätmetod och det mått - Neck Injury Criterion (NIC) - som forskarlaget föreslog 1996, är nu allmänt använda i den akademiska forskningen och bilindustrin. Den praktiska tillämpningen av denna forskning har blivit det pisksnärtsskydd (WHIPS) som Volvo introducerade 1998. Yngve Håland är docent vid Chalmers institution för Teknisk Trafiksäkerhet. Yngve Håland mottog det amerikanska trafiksäkerhetsverkets pris i Amsterdam vid den ledande internationella bilsäkerhetskonferensen Enhanced Safety of Vehicles (ESV). Det amerikanska trafiksäkerhetsverket NHTSA är konferensens huvudorganisatör och ansvarig för ESV:s veten skapliga sekretariat. Vid årets konferens kommer Yngve Håland och hans forskarteam att framlägga resultatet av sitt senaste stora forskningsprojekt: Fotgängarskydd på bilar.