23948sdkhjf

Alla talar om fighten i Falkenberg

Carl Rosenblad, 31, Lund och Halmstad, Nissan Primera. Jens Edman, 24, Kristianstad, Volvo S40. Så här dagarna innan tävlingarna på Falkenbergs Motorbana talar allt fler om fighten mellan Edman och Rosenblad. Visst nämns andra kandidater som vinnare av klassiska Västkustloppet, men såväl den motorsportsintresserade allmänheten, som människor i racingbranschen och journalister, återkommer till två namn i förhandssnacket. Carl Rosenblad och Jens Edman, ettan och tvåan i poängtabellen. På STCC:s egen hemsida hade häromdagen cirka 1000 personer rösat på frågan: Vem tar pole position till första tävlingen i Falkenberg?. Resultat: Över 60 procent tror på endera Edman (30,2) eller Rosenblad (30,3)! Jens Edman: – Oj, då, har så många röstat, säger Jens Edman när vi berättar om utslaget. – Men det är Calle som är favorit, eller hur? Jens Edman försöker lite grand att slingra sig ur favoritskapet och hänvisar till den tiondels procent som Rosenblad har mer, innan han säger: – De som har röstat och de som tror på oss, gör ju det med vetskapen att Falkenbergsbanan passar Volvo och Nissan. De har ju rätt. Så är det nog under normala omständigheter. Edman gör en kort paus, innan han suckande tillägger: – Men tävling är aldrig riktigt normalt. Allt han hända med bilarna, och förarna kan göra fel, så allt kan vändas upp och ner på ett ögonblick. Det kan vara helt andra bilar som vinner. Carl Rosenblad: – Vi har bra ordning på våra grejer och är väl förberedda för Västkustloppet i Falkenberg, kommenterar Carl Rosenblad. Om omröstningen och favoritskapet, säger han: – Det är ju roligt att höra. Men jag måste få framföra ett speciellt tack till Jens Edman, som sparade drömgränsen 40 sekunder på Falkenbergsbanan till mig. Rosenblads lilla hälsning till Edman fodrar en förklaring. I majtävlingen på Falkenbergsbanan körde Edman ett tidsträningsvarv på 40,016 sekunder. Att komma under 40 sekunder på ett varv, 1 833 meter, är en drömgräns för STCC-klassen. – Det är faktiskt nu allvaret börjar, fortsätter Carl Rosenblad. Det är mycket svårare att försvara en ledning, än att jaga ifatt. Det är så oerhört mycket som kan hända och vända upp och ned på allt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063