Allt grönare EU
Vid konferensen om hållbar utveckling som hölls i Malmö den 27–29 juni presenterade Malmö, Göteborg och Stockholm för tredje året i rad en lista med krav till miljöministern på förbättrade förutsättningar för miljöfordon. De gångna två åren har kraven i stort sett uppfyllts med nya regler som gynnat introduktionen av miljöbilar. Den här gången blev budskapet från Kjell Larsson att det senaste halvårets miljöarbete inom EU har gått i den riktningen att kraven kommer att kunna rymmas inom EU-reglerna. Göteborg är bäst i klassen med sina 1.500 miljöfordon. Stockholm och Malmö ligger ungefär lika med 600 vardera. Speciellt för Göteborg är satsningen på en kombination av natur- och biogas, där biogasen distribueras via naturgasnätet enligt samma princip som gäller för grön el. Utsläppskrav respektive krav på förnyelsebara bränslen för stadsbussarna driver ytterligare på utvecklingen. En göteborgsk morot är fri parkering under tre år för miljöfordon på kommuna-la parkeringsplatser i stan. Dessutom har Göteborg i högre grad än de andra storstäderna vänt sig till företag, som köper 70 procent av de nya bilarna. Det behövs långsiktiga skatteregler för alternativa bränslen. Enligt EU-reglerna får inte ett bränsle gynnas framför något annat, om det inte handlar om ett pilotprojekt för att testa ny teknik. Genom sådana projekt har Sverige kunnat gynna förnyelsebara bränslen, men efter en begränsad försöksperiod ska till exempel biogas och etanol beskattas som andra kolväten det vill säga olja och bensin. Men det behövs en långsiktighet med åtminstone tio – femton års framförhållning för att marknaden ska våga satsa på nya sorters fordon och bränslen.