Ford väljer Tupy och SinterCast
Ford Motor Company har tecknat produktionskontrakt med Tupy Fundições i Brasilien, ett av världens ledande gjuterier, och med det svenska högteknologiföretaget SinterCast, avseende motorblocket till en ny 2,7 liters V6 dieselmotor. Den exceptionella 2,7 liters V6 motorn blir den första med ett motorblock gjutet i kompaktgrafitjärn (CGI) att gå i storskalig produktion. Genom valet av kompaktgrafitjärn har Ford lyckats nå mycket högt ställda målsättningar avseende prestanda, storlek, vikt och kostnad – vilka inte samtidigt kan uppnås med traditionella material som aluminium och legerat gråjärn. Motorn svarar redan idag upp mot de miljökrav som ställs i Euro IV-direktiven som träder i kraft år 2005 och har, tack vare kompaktgrafitjärnets egenskaper, potential att även uppfylla Euro V-direktiven 2008. Den nya V6 motorn, med planerad produktionsstart 2003, blir det ledande motoralternativet i den globala dieselmotorstrategin gemensamt utvecklad av Ford och PSA (Peugot Citroën gruppen). Motorn kommer att levereras till Jaguar, PSA, Land Rover och Ford, med volymproduktion år 2004. Valet av Tupy och SinterCast som leverantörer och CGI som material är särskilt betydelsefullt då Ford uttalat målet att tillsammans med PSA bli världens ledande tillverkare av dieselmotorer.