23948sdkhjf

STCC i i Mo i Rana

Det drar ihop sig till STCC-race på norska Mo i Rana. Där finns en fantastiska bana där banvarvet mäter 3.753 meter och höjdskillnaden är hela 32 meter. Många menar att detta är Nord-Europas bästa bana! Mo i Rana ligger i Nordland fylke och staden, som har drygt.20.000 invånare, ligger mitt i Norge! Detta med att ha en racerbana av internationellt snitt mitt i Norge låter bra. Men när man betänker att Arctic Circle Raceway ligger på samma breddgrad som svenska Boden är man inte lika säker. Ett annat mått: Om man skulle råka bo i svenska Ystad, har man nästan på kilometern lika långt till Mo i Rana som till Autodromo di Monza i Italien! Mo i Rana är en industri- och hamnstad vid Ranafjordens innersta del. Största företaget i Mo i Rana är Norsk Jernverk AS med över 4.000 anställda som också är landets största i sitt slag. Vidare finns Norsk Koksverk AS. Dessutom finns trä-, livsmedels-, verkstads-, och plastindustrier. Staden är också ett viktigt handels- och transportcentrum. Hamnen är den tredje största i Norge mätt i styckegods och har frihamnsstatus. NSB-Nordlandsbanen (järnväg) går genom Mo i Rana liksom Europaväg 6. Österut, mot Sverige, går E12 som ofta kallas Den Blå Vägen. REVANSCH FÖR DE TVÅHJULSDRIVNA I STCC? Efter utklassningen på Knutstorp har teamen med tvåhjulsdrivna bilar slickat såren. På Knutstorp var som bekant de fyrhjulsdrivna Audi A4 Quattrobilarna helt överlägsna. Colciago tog dubbelseger lekande lätt och avancerade i sammandraget. Men blir det lika lätt i Mo i Rana? Nej! Säger alla vi talat med. Arctic Circle Raceway är betydligt snabbare än Knutstorp med öppnare kurvor som inte kommer att gynna Audibilarna lika mycket som Knutstorps kringelikrokar. Dessutom kommer Colciago med rejäl extravikt, liksom Tommy Kristoffersson, de två allvarligaste hoten mot Volvo, Nissan, Opel, Vauxhall & Co. --- Jag ser verkligen fram emot att få komma upp till Mo i Rana, trots att jag aldrig varit längre norrut än Mora i Dalarna och kört gokart där nån gång för länge sen! Mo i Ranabanan verkar mycket intressant, inte minst tack vare sina nivåskillnader. Sen kör man i vänstervarv vilket är lite ovanligt. --- Men framförallt tror jag att livet för oss som kör framhjulsdrivna bilar kommer att bli lite lättare. Knutstorp var en enda pina för oss och våra Vauxhallbilar. Vi fick mycket dåligt fäste för våra Dunlopdäck. Det spann väldigt ofta med understyrning som resultat. Då går det inte fort, något som våra placeringar avslöjade. --- Hur det kommer att gå på Arctic Circle Raceway? Den som ändå visste det! Jag tror Flash och Edman är segerhungriga till tusen. Deras Volvobilar borde kunna gå mycket fort där. Rosenblad i Nissan likaså. Sen tror jag Mörth kan bli farlig, kanske Nyström i Nissan också. --- Sen vill nog både Niklas Lovén och jag ha ett ord med i laget. Jag inbillar mig att våra bilar borde kunna gå bra på den norska banan.och för allt i världen --- räkna inte bort Roberto, Tommy eller Tobias i Audi. De kan överraska! OMFATTANDE PROGRAM. Tävlingarna på Arctic Raceway startar redan torsdag kväll med ett test för hojarna i Synsam Trophy. Fredag är det tester från 09 på morgonen till 20.10 på kvällen! Från Sverige kommer, förutom Synsam Trophy, GTR-klassen och Camarobilarna. Norrmännen bygger På med sina nationella klasser som Peugeot Cup, Roadsport/Locost och Special Saloon. STCC-kvalet körs på lördagen med start 14:30 medan söndagens första STCC-race startar kl.13:00 och körs över 14 varv. Det andra STCC-racet startar 15:30 och körs över samma distans, 14 varv. Banan ligger ca.25km norr om Mo i Rana, strax bortom flygplatsen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062