Linkan vann Super Gas
På fjärde försöket lyckades det. Efter två finalplatser i MS och två i Super Gas, tog äntligen Mats Linkan Lindkvist, Järfälla, hem vinsten i Super Gas på Drag Festival. -Idag är man nöjd, sa en glad Linkan vid prisudelningen. Linkan kvalade på femte plats i Super Gas, och lyckades besegra den dubbla mästaren Vesa Raiski i finalen. Glad var också Compvinnaren Micke Callin, Södertälje, som äntligen fått ordning på sin bil. -Jag har kört sönder på två tävlingar. Nu har jag nya grejor och det håller ihop. Att jag sen dessutom vinner är bara bonus, säger Micke, som nu kör sin bil i E/C med en bästa tid på 8,274. -Det är det snabbaste jag kört i E någonsin. Vinst blev det inte för Erik Wallin, men han var mer än nöjd med sin andra plats i Daydream Stock/Super Stock. Förövrigt Eriks andra finalplats i år. -Det tog ett år att köra in den nya motorn i bilen, men nu bara går den. Den är otroligt snäll. Nu satsar Erik på att vinna Daydream Stock/Super Stock cup i Nordic Drag Racing Series. -Jag ska hem och kalkylera vilka tävlingar jag ska köra för att försöka ta hem cupvinsten. Peter Trång syns inte så ofta på tävlingsbanorna numera. -Jag kör bara lite då och då för att det är roligt, säger Peter som vann Super Street efter att ha kvalat som trea. Senast Peter vann en tävling var 1994, en hösttävling på Mantorp. Men någon mer satsning blir det inte, trots helgen vinst. -Nej, jag tror inte det. Visst blir man sugen, men jag kliver in som outsider nån gång då och då istället. Kvaletta i klassen var Tomas Hägg, som stod för bedriften att köra sin tredje dubbelnolla för säsongen! I semifinalen breakade dock Tomas ut sig. Samma öde som drabbade cupledaren Stefan Fallkvist i semi mot Peter Trång. Bilsport Pro Mod är populärt bland åskådarna, och till de definitiva favoriterna hör Patrick Wikström. Publiken älskar Patrick och Patrick älskar publiken. När Patricks Camaro rullar fram stiger jublen från läktaren. Och Patrick gör dem inte besvikna. Med två hundra meter långa burn-outer lägger han läktarna i dimma, och publiken vet inte till sig av glädje. -På lördagskvällen då vi körde sista kvalsvängen slog jag på lyset. Då blev de alldeles till sig, skrattar Patrick. Men Patrick är inte bara en showare, har kör fort också. I helgen sänkte han sitt egna europarekord till 6,457, och detta trots att inte motorn var helt okej. På lördag tog han silver i det svenska mästerskapet, och på söndagen vann han klassen då han i finalen besegrade den nye svenska mästaren Michael Gullquist. Så Patrick har all anledning att vara nöjd. Nytt personbästa blev det för Ubbe Johansson, 6,89, men i sista kvalrundan fick han inte ut skärmarna och hamnade i sandfållan. Fronten fick sig en rejäl törn, men teamet jobbade hårt under kvällen och kom till start i elimineringen. I andra rundan mot Håkan Nilsson satsade Ubbe på att ta starten, men var för snabb och tjuvstartade. Fredde Fagerström har hittat felet som sinkat honom hela säsongen. Det var överslag mellan magneten och kolfiberkarossen, och med det felet avhjälp blev det också fart på bilen. Efter en fjärde kvalplats med 6,72, gjorde han en onödig tjuvstart i första rundan mot Seppo Saapola. Men Fredde har visat att han är på gång. Michael Nord var en ny bekantskap i en mattsvart Nova med kompressor. Teamet har en del att sortera ut, men tog sig ändå in på en nionde kvalplats bland 13 bilar. Någon eliminering blev det tyvärr inte för Micke, men han kommer säkert igen.