Försäljningssuccé för Mercedes-Benz över hela världen
Mercedes-Benz personbilar, som ingår i DaimlerChrysler-koncernen, har hittills i år slagit alla tiders försäljningsrekord. Under årets sex första månader har 561 600 Mercedes-Benz personbilar levererats till kunder över hela världen. Det är en försäljningsökning på åtta procent jämfört med samma tid i fjol. Enbart i juni i år såldes 91 800 Mercedes-Benz personbilar, fyra procent fler än under samma månad förra året. Det är i första hand den nya C-Klassen i Sedan- och Kombi-utförande som svarat för tillskottet. Under första halvåret i år har C-Klassens försäljning ökat med 58 procent eller 170 200 enheter. Och allt tyder på att trenden håller i sig. C-Klass Sportcoupé, som är en helt ny bil, har också visat framfötterna. Under de fyra första månaderna sedan introduktionen i mars har 20 400 sålts. DaimlerChrysler har de första sex månaderna i år sålt cirka 369 200 Mercedes-Benz personbilar i Västeuropa, en ökning med tio procent jämfört med samma tid i fjol. I juni i år såldes 62 200 Mercedes-Benz personbilar, sju procent fler än i juni 2000. På den tyska marknaden har försäljningen ökat med cirka fem procent till 193 100 sålda bilar. Det betyder att på hemmamarknaden, som minskade med tre procent totalt, ökade Mercedes-Benz personbilar sin marknadsandel med tolv procent. I USA lyckades Mercedes-Benz att i år liksom i fjol uppfylla målet att sälja fler än 100.000 bilar under första halvåret. Då liksom nu blev slutresultatet 102 000 enheter. I Amerika liksom i Västeuropa spelade nya C-Klassen en avgörande roll för resultatet genom att dess försäljning där ökade med mer än 50 procent jämfört med samma tid i fjol.