23948sdkhjf

Autoliv-skydd för fotgängare

På den internationella konferensen ESV (Enhanced Safety of Vehicles) i Amsterdam i början av sommaren presenterade det svenska företaget Autoliv ett nytt skydd för fotgängare som blir påkörda av bilar. Det nya skyddet kan väsentligt minska risken för allvarliga huvudskador. Enbart i Europa dödas årligen över 7.000 fotgängare när de blir påkörda av bilar. Därför överväger EU-kommissionen att lagstifta om skydd för fotgängare på alla nya fordon. De flesta dödsfallen orsakas av huvudskador. I Autolivs nya skyddssystem sänder sensorer i främre stötfångaren signaler till två pyrotekniskt drivna anordningar, som lyfter motorhuven i bakkanten så att huven ger en deformationszon för att mildra islaget och minska risken att huvudet slår i motorn eller i den hårda bärande strukturen under huven. Fotgängare kan skadas på olika sätt när de blir påkörda av bilar, men Autoliv har inriktat sitt arbete på de mest livshotande skadorna: de mot huvudet. - De allra flesta dödsfallen vid fotgängarolyckor uppstår när huvudet kraftigt slår i motorhuven eller den nedre delen av vindrutan. Vår teknologi tillåter oss i dag att utveckla ett aktivt system som lyfter motorhuven, säger Yngve Håland, AutoliHan och hans kollegor Rikard Fredriksson på Autoliv och tek. dr. Jikuang Yang på Chalmers har utvärderat systemet. De redovisade sina resultat den 6 juni i en forskningsrapport på ESV-konferensen. - Påkörningsskydd för fotgängare studeras sedan över 15 år. Men få föreslagna lösningar är båda effektiva och ekonomiska. Vår lösning har fördelen att inte kräva några änd-ringar i bilens utseende som t. ex. skulle öka bränsleförbrukningen, sägerIdén att lyfta motorhuven är allmänt känd. Men att hinna göra det i tid är svårt. Ännu svårare är det att utveckla sensorer som kan skilja mellan en träff mot en människas ben och t. ex. en belysningsstolpe. - De sensorer vi utvecklat har visat sig kunna klara det i laboratorieprov. Resultaten måste nu bekräftas i prov med riktiga bilar, förklarar docent Håland. Helt ny är Autolivs patenterade lösning: komprimerade stålbälgar som blixtsnabbt blåses upp med gas när en fotgängare blir påkörd. Tekniken är hämtad från Autolivs krockkuddar och bältessträckare. En bälg på var sida av huven lyfter den ca 10 cm i bakkanten. Detta görs 60-70 millisekunder efter att stötfångaren träffat fotgängarens ben. Vid ca 40 km/h slår huvudet vanligen i motorhuven. Med en vuxen fotgängare sker det efter omkring 150 millisekunder från påkörningen. Då har redan Autolivs system hunnit lyfta huven så att fotgängaren landarmjukare. I laboratorietester har minskningen av det avgörande mätvärdet HIC (Head Injury Criterion) varit betydande och nivåerna har konsekvent legat under det av EU föreslagna gränsvärdet. 95 procent av alla påkörningsolyckor med fotgängare sker under 60 km/h. Den genomsnittliga farten vid påkörningen är ca 40 km/h. EU:s föreslagna direktiv utgår från denna kollisionshastighet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063