Volvos första egentillverkade dieselmotor
Volvo Personvagnars första egentillverkade dieselmotor spelar en av huvudrollerna i jakten på fortsatt lönsam tillväxt. Försäljningsmålet för 2001 ligger på 33 000 bilar i storbilssegmentet och nästa år räknar Volvo med att nå upp till 50 000 dieslar. - Vi är övertygade om att den nya dieselns attraktionskraft ska ge oss ett rejält uppsving i Europa, säger Volvo Personvagnars VD Hans-Olov Olsson. Ett starkt dieselerbjudande är en ren överlevnadsfråga i Europa. Tre av fyra nya bilar inom EU är dieseldrivna. Efterfrågan är hög i alla segment, men framförallt i prestigeklassen där Volvo S80, S70 och S60 finns. - Den negativa uppfattningen om dieselmotorns bristande kraft och komfort är helt bortblåst. Nu vill även de mest krävande kunderna ha dieslar. För oss som vill bli ett etablerat premiummärke är detta en spännande och krävande utmaning, säger Hans-Olov Olsson. Han tillägger: - Andelen dieslar i segmenten för större bilar ligger i många europeiska länder runt 70 procent. Där har vi varit svaga hittills, bland annat beroende på att vi bara haft en motor på programmet. Två nya versioner Den nya motorn kommer i två versioner, en med 163 hk och senare, före årsskiftet, en mindre motor med 130 hk. Den starkaste varianten, D5, har i Volvo S60 en bränsleförbrukning på 6,5 liter/100 km och accelererar 0-100 km/tim på 9,5 sekunder. Turboaggregatet av VNT-typ (Variable Nozzle Turbine) är den främsta källan till motorns enorma kraftreserv: 340 Nm redan vid 1750 varv/min. - Med de två nya motorerna täcker vi nu in två viktiga segment. En bra språngbräda för en ytterligare breddning av dieselerbjudandet framöver, konstaterar Hans-Olov Olsson. Att Volvo Personvagnar för första gången i företagets historia har en stor del av sin dieseltillverkning i egna händer är ytterligare ett starkt kort enligt Hans-Olov Olsson: - En framgångsrik biltillverkare måste själv utveckla och tillverka en betydande del av sitt motorprogram. Med egenutvecklade dieslar har vi full kontroll över samspelet mellan bilen och drivlinan. I Volvo Personvagnars europeiska försäljning av stora bilar, dvs Volvo S80, Volvo V70 och Volvo S60 väntas andelen dieselbilar öka från 20 till 30 procent i och med introduktionen av nya dieselmotorn. - Jag är övertygad om att starkaste motorn på 163 hk, som introduceras först, kommer att få ett mycket positivt mottagande på marknaden. Den kombinerar dynamiska köregenskaper, komfort och ekonomi som definitivt matchar våra konkurrenter, säger Hans-Olov Olsson. Han tillägger: - Med facit i hand måste vi erkänna att vi borde ha satsat på egna dieselmotorer tidigare. Nu får vi istället satsa på att göra en mycket kraftfull entré på marknaden som snabbt bygger framgång och volymer. - I början av nästa år växer som bekant vårt Cross Country-erbjudande med en utmanare i SUV-segmentet. Där är det extremt viktigt med en bra dieselmotor och tills dess skall vi ha övertygat marknaden om att vi tillhör toppskiktet när det gäller dieselteknik. Tyskland kommer att bli Volvo Personvagnars starkaste dieselmarknad. Där räknar Volvo med att sälja 14 000 bilar under 2001. Därefter följer Italien med 9 000 bilar, England med 6 400, Belgien med 5 000 och Spanien med 4 500 bilar. På grund av den rådande skattepolitiken i Sverige är den svenska marknaden mycket blygsam i sammanhanget. Dieselandelen ligger under 5 procent. - Vi räknar med en volym på runt 1 500 dieslar årligen, men marknaden är mycket svårbedömd. Det beror helt och hållet på hur dieseln beskattas framöver, säger Klas Alm, produktchef på Volvo Personbilar Sverige AB. Han fortsätter: - Som det ser ut idag är det framförallt taxi-näringen som köper dieselbilar. Men många åkare satsar istället på vår nya Bi-fuel, som i dagsläget är ett bättre val ekonomiskt. Grundpriset på Volvo S60 D5 är 249 900 kr, Volvo V70 D5 273 900 kr och Volvo S80 D5 281 900 kr.