Trafiksäkerhetsarbete med framgång
Trafiksäkerhetsarbetet i Sverige och i en internationell jämförelse sker med stor framgång, Men trots detta dödas ca 600 människor och ca 4 000 skadas svårt sedan 4 - 5 år tillbaka. Trafiksäkerhetsarbetet måste därför fortsätta på bred front och med stor kraft av alla aktörer. - Trafiksäkerheten måste sättas i ett större sammanhang. Ett sådant väsentligt sammanhang är transportpolitiken. Vägverket ska inom vägtransportområdet arbeta för de fem transportpolitiska målen - tillgänglighet, kvalitet, säkerhet, miljöhänsyn - Arbetet för en säkrare framkomlighet kräver långsiktighet och stabilitet. Därför behövs en långsiktig finansiering. Helst skulle jag se ske i någon form av direkt finansiering av Vägverket, t ex en del av bensinskatten. - Jag anser vidare att vi kan göra Sverige till en experimentverkstad för säkerhetsteknik. Test-site Sweden, där vi samarbetar med industri, myndigheter, högskolor för att utnyttja Sveriges framträdande position på trafiksäkerhetsområdet både i s- Rattonykterheten är ett stort problem även om 99,8 procent av alla bilresor är utan alkohol, kör över 14 000 bilförare onyktra varje dag. 23 procent av alla dödsolyckor är alkoholrelaterade och tendensen är ökande. De unga förarna är en överrInformation och påverkan behöver förstärkas, liksom trafikövervakning. Vi måste pröva ny teknik. Vägverket välkomnar därför Näringsdepartementets förslag om en försöksverksamhets hela landet med alkolås för dem som dömts för rattfylleri. Vägverket kommer att pröva att i den egna verksamheten införa alkolås samt att alkolås finns i de bilar som upphandlas av externa för tjänster.