Virtuell modell gav koncept för ny bilfabrik
I början av år 2002 rullar tillverkningen av nya Opel Vectra igång längs produktionlinerna i vad som uppges vara en av världens modernaste bilfabriker med produktivet, kvalité och flexibilitet som viktiga hörnpelare i konceptet. Den nya fabriken är också intressant av en annan anledning. Redan långt innan det första spadtaget togs kunde de berörda i projektteamet kliva in i den tilltänka produktion av ta del av alla processer i detalj. GM med stöd av sitt Internationella tekniska center använder nämligen här för första gången fullt ut 3D databaserad animation. Varje produktionsområde med respektive utrustning har brutits ner i detalj utifrån matematiska standarder för att kunna få fram individuella parametrar. Med dessa som bas skapades förutsättningarna för simulering av olika alternativ. I 3D datamodeller kunde man tex analysera designen för olika verktyg till plåtpressen, det logistiska flödet genom fabriken och ergonomin för de anställda vi olika produktionsstationer. Arbetet medförde också att dialogen mellan olika tekniker förbättrades. Arbetsgrupperna strävade åt samma håll - att hitta bästa möjliga förutsättningar för ett effektivt produktionsflöde. Som bas fanns hela fabriken, dess produktionslinjer, svetsrobotar, olika arbetsstationer med mera i en 3D virtuell modell och här gick man in och testade olika produktionsflöde, volymer för buffertlager, arbetsstationernas funktioner. Fungerade inte ett alternativ gav simuleringsverktygen nya förslag. Allt för att hitta ett optimalt koncept. Skall bilarbetarna vara motiverade för hög effektivitet och dessutom eftersträva kvalitativa mål i arbetet räcker det inte bara med motiverande lön samt arbetsgrupper med stor delansvar. Ergonomi, dvs rätt arbetsställningar med stöd av olika hjälpmedel, är också avgörande för en positiv arbetsmiljö. Och även här drog Opels ingenjörer nytta av 3D animation. I samarbete med ombud från bilarbetarnas fack - IG Metall - bröts arbetsprocessen ner i olika delmoment, där animerade arbetare i varje situation bedömdes utifrån arbetsbelastning på kroppens olika delar. Resultat i den färdiga fabriken har blivit speciellt anpassade arbetsmoduler inom tex. karossammansättning samt montering av instrumentbräder.