23948sdkhjf

Opel i Rüsselheim sätter nya normer för bilindustrin

Med sina nya produktionsanläggning i Rüsselheim avser Opel att sätta nya standarder i produktivitet, kvalité och flexibilitet. Drygt 1,5 miljarder DM har investrats i den nya anläggningen, byggd i anslutning till den existernade Rüsselheimfabiken - utan att påverka produktionen där. Produktionsstarten är planerad till årskiftet och det blir den nya generationen av Opel Vectra som först kommer att rulla av bandet här. Den nya fabriken i Rüsselheim har en planerad total kapacitet på 270.000 bilar om året, sammansatta utifrån join production line principer i tre skift. Produktionsflödet bygger från erfarenheter från Opels tillverkningsanläggning i Eisenach och uppges var et av det största projekten hittills i Opels investeringsprogram i Tyskland. -Med den nya flexibla och effektiva produktionsanläggningen har vi de bästa tänkbara förutsättningarna här i Rüsselheim för att tillskapa oss en ledande markandsposition, säger Opelchefen Carl Peter Forster i en kommentar. Att Opel löpande måste höja effektiviten, kvalité samt sänka ledtider i produktionen är ett måste för att hävda sig mot konkurrenterna som löpande står inför liknande processer. Parallellt lider också Opel av vikande försäljningsvolymer i Tyskland, vilket också motiverat en översyn av produktionsprocess, modellprogram och försäljningstrategi. Nya fabrik på befintligt område med delvis befintlig arbetsstyrka kan innebära kulturkrockar. Förutsättningarna är annorlunda vid en nyetablering, som sex. Opel-anläggningen i Eisenach, invigt 1992. Där kunde produktionsteknik och arbetstyrka relativt smidigt samföras eftersom det byggde på nyanställningar. I Rüsselheim är förutsättningarna annorlunda. På plats sker redan en befintlig produktion med anställda som har arbetat i bilindustrin i flera år. Vilket innebär invanda arbetsrutiner. Redan för snart två år sedan, 1999, iscensattes ett omfattande traningsprogram. Alla anställda, 7000 personer, är involverade. Produktkvalité är ledordet för att nå en högre kundtillfredsställelse. Såväl bilarbetare, produktionsingenjörer, leverantörer med mera har i arbetsgrupper fintriimats för att nå målsättningen noll fel. Ergonomiskt riktiga arbetsställningar, anpassade specialverktyg , variabla lyftbord för kaross och chassi längs produktionslinjerna har också varit viktiga medel för att skapa en positiv arbetsmiljö. En rad nya databasera tekniska programvaror, bland annat laserscanning, läser under tillverkningsprocessen av karosserimått, avståndet mellan svetspunkter, dess kvalité med mera.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067