Nya Polo - nytt riktmärke i småbilsklassen
Den fjärde generationen av Volkswagen Polo sätter en ny standard för bilar i småbilsklassen i fråga om teknologi, kvalitet och design. Världspremiären sker på bilsalongen i Frankfurt som öppnar i mitten av september. Nya Polo är rymligare och större än föregångaren. Längden har ökat med 154 mm och axelavståndet med 53 mm vilket bland annat innebär större innerutrymmen. Designen av två- respektive fyrdörrrarsmodellerna av den nya bilen skiljer sig åt mer än vanligt. Tvådörrarsmodellens former är sportiga och påminner om en coupé medan fyrdörrarsversionen, som har en ny tredje sidoruta, accentuerar de generösa utrymmena i nya Polo. De större yttre dimensionerna märks även inne i bilen. Kupén känns luftig och den innovativa designen bjuder på en hel del nyheter, bland annat finns nu för första gången i Polo möjligheter att beställa integrerade barnstolar till baksätet. Dessutom är det nu möjligt att koppla ur passagerarkrockkudden med nyckel för den som vill placera små barn i framsätet. Inledningsvis får den nya bilen tre motoralternativ, två bensinmotorer och en diesel. Bensinalternativen är dels en trecylindrig motor på 55 hk och dels en fyra på 75 hk. Dieselmotorn är en vridstark och snål trecylinders-TDI på 75 hk. Senare kommer en rad ytterligare motorer till den nya bilen, däribland en helt ny, direktinsprutad bensinmotor på 85 hk med Volkswagens FSI-teknik som garanterar bränsleekonomi i toppklass. Nya Polo har en rik standardutrustning. Där ingår ABS låsningsfria bromsar, elektrohydraulisk styrning, dubbla frontkrockkuddar, sidokrockkuddar, värmereflekterande glas och varvräknare för att bara nämna några standarddetaljer. Till detta kommer stora tillvalsmöjligheter som ökar såväl komforten som säkerhetsnivån. Bland tillvalen kan nämnas ESP antisladdsystem, bromskraftförstärkare och en ny, bränsleeffektivare klimatanläggning. Till Sverige kommer nya Polo under våren 2002.