23948sdkhjf

Nytt kraschanalys-system

Vid Internationella Trafiksäkerhetskonferensen i Amsterdam den 4-7 Juni lanserades ett nytt svenskt system som i ett slag förbättrar möjligheterna att dra lärdom av tidigare olyckor. Saab hoppade på direkt. Polisen för sin statistik med inriktning på trafikbrott. Vägverket för statistik över enbart dödsolyckor – d.v.s. toppen på isberget - och försäkringsbolagen intresserar sig för olyckor med fordon försäkrade i det egna bolaget. Ändå invaggas allmänheten i tron att ”forskarna i alla fall lär sig av de olyckor” varvid många slår sig till ro och tycker: ”det händer inte mig”. – Men vi lär oss inte alls av olyckorna. Inte med det underlag som finns idag, säger Mats Lindquist som är forskare från Kirurgkliniken vid Umeå Universitetssjukhus och som idag utreder trafikolyckor på Saab. I bästa fall finns pärmar med standardprotokoll på polisrapporter och annat – en dokumentation som ofta är ofullständig och lämnar en hel del övrigt att önska… Allt ligger på olika händer och uppgifterna är sällan kompatibla. – Önskemålen att få veta hur det verkligen gick till vid en olycka för fem år sedan är ofta helt annorlunda nu än då den inträffade. Idag tittar vi t.ex. särskilt på whiplashskador medan för fem år sedan låg fokus ofta på olyckor där föraren fått ratten i knät. Men nu har ett forskarteam bestående av representanter från Kirurgiska Kliniken vid Norrlands Universitetssjukhus, Umeå Universitet, Saab, Volvo, Autoliv samt Försäkringsbranschens Trafiksäkerhetskommité gjort slag i saken och tillsammans utvecklat ett nytt system för att samanställa data från trafikolyckor och som man nu hoppas kunna utveckla till standard. Under namnet CAST har sedan datakonsultföretaget Effekt vidareutvecklat och kommersialiserat systemet, försett det med lättanvända gränssnitt, moduler och menyer så att forskarna direkt på olycksplatsen eller strax efteråt kan notera alla uppgifter med hjälp av bärbara datorer. Framför allt är systemet visuellt. Det gäller att undvika att mata in en massa text utan i stället använda bilder. Därigenom förebygger man att skadereglerare, konstruktörer, läkare och andra experter helt enkelt glömmer notera uppgifter som är väsentliga för framtiden. Samtidigt har man testat systemet så att det går snabbt att mata in fakta.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.049