Lecakulor ger kortare bromssträcka
Volvo har valt Lecakulor, Vägverket är intresserade och även den internationella racingen. Det handlar om gravel bedds, dvs racingbanornas avåkningsområde i anslutning till kurvor. Idag är dessa inbromsningområde försedda med sorterade runda stenar som inte får haka fast i varandra för att snabbt få stopp på ekipaget. -Dessa stenar är dyra att sortera fram och det har också visats sig att de under vissa omständigheter kan packas så att underlaget blir rena rama autostradan, säger Bertil Sanell, informationschef för Scandinavian Raceway i Anderstorp. Det var just i anslutningen till racingen i Anderstorp idén med lecakulor kläcktes. -Vi satt och diskutera problemet, brevid stog en blomkruka fylld med lecakulor och så började idén tar form, säger Sanell. Lecakulor beställdes och har nu testats i Anderstorp med lyckat resultat. -Bromssträckan blir betydligt kortare, bilen sjunker som en sten. Eftersom kulorna är lätta skadas inte bilen. Är bilen dessutom öppen fanns tidigare risk att föraren fick stenar i ansiktet med allvarliga skador till följd. Lecakulorna pulveriseras utan att ge skador, säger Sanell. Enligt honom har Volvo redan anammat lecakulor på en av sina testbanor, även transmissionstillverkaren Haldex. Vägverket har varit på besök och tagit del av olika tester i Anderstorp. Även den internationella racingen har visat stort intresse. Det är bara ett problem, tillgången på grundmaterial är begränsad. Lecakulor bränns av Östgötalera och täkterna täcker knappast ett större internationell behov. Parallellt har man försökt att bränna andra leror, men det har visas sig att dessa kulor blir betydlig sprödare och inte alls håller för ändamålet.