23948sdkhjf

Stig Blomqvist om sin start i Rally Finland

: Stig Blomqvist och hans codriver Ana Goni kompletterar de ordinarie Skoda-bestättningarna Armin Schwarz/Manfred Hiemer och Bruno Thiry/Georges Biar i Rally Finland som startar den 24 augusti. 55-årige Mäster Blomqvist räknas till de främsta rallyförarna av sin generation och har sedan gammalt fina relationer med Skoda Motorsport. Under 1994-1997 deltog Stig i utvecklingen av den tvåhjulsdrivna rallybilen Skoda Felicia Kit Car, som han själv lotsade fram till stora framgångar 1995 till 1997. Skoda vann bl. a. VM i F2-klassen. Han hjälpte också teamet att utveckla och testa Skoda Octavia för rally. Under sin karriär har Stig Blomqvist vunnit 11 VM-deltävlingar och hamnat på pallen 33 gånger. 1984 blev han världsmästare med Audi tillsammans med kartläsaren Björn Cederberg. Paret Stig Blomqvist _ Ana Goni har i år deltagit i fem VM-deltävlingar i en grupp N-bil från team David Sutton och ligger på sjätte plats med 6 poäng i FIA Teams Cup. 1996 överraskade Stig med att ta en tredjeplats totalt i det brittiska RAC-rallyt med tvåhjulsdriven Felicia Kit Car. Nu, fem år senare, gör come back i Skoda-teamet och kör för första gången fabrikens fyrhjulsdrivna Octavia WRC-bil. - Jag hoppas att kunna hjälpa Skoda Motorsport till ett bra resultat i Finland, säger Stig. Hur inleddes samarbetet med Skoda Motorsport? - Jag lärde tidigt känna teamchefen Pavel Janeba. Av en tillfäl lighet hamnade jag i Skodastaden Mlada Boleslav, där en svensk ingenjör som jobbade därnere bad mig prova en Skoda Favorit, föregångaren till Felicia. Det ledde till att jag tillsammans med Bernard Munster ställde upp i Bohemia rally 1994 och 1995 i nya Felicia Kit Car. Sedan följde bl.a. två starter i RAC-rallyt där jag blev trea. Jämför Skodas tre rallybilar som du varit med att testa fram! - Felicia var lättkörd och väldigt rolig att köra. Octavia Kit Car har jag bara testat en gång inför det finska rallyt. Den var alldeles rå och ny men avslöjade fina vägegenskaper, kanske ingen vinnare direkt. Bättre nu när Skoda verkar att ha fått fram en motor i världsklass till sin Skoda Octavia WRC. Det är dags att ta Skoda-teamet riktigt på allvar faktiskt. Som rallyveteran, hur känns det att växla från F2-bil till fyrhjulsdriven Grupp N och åter till äkta WRC-bil? - Ibland är det kul att åka tvåhjulsdrivet, men ingenting går ju upp mot att köra WRC. Det är den perfekta rallybilen, som du kan göra vad du vill med. Men snabb till tusen så man får passa upp… Grupp N-bilar tycker jag är bättre för unga talanger än Formula 1600. Tvåhjulsdrivet har knappast med rallysportens framtid att göra. 1,6-litersmotorer kan aldrig ge föraren samma känsla för avancerad rallykörning som en Grupp N-bil med ungefär samma vikt som en WRC. Hur känt är Skoda bland motorsportfolk i allmänhet? - Innan Skoda började plocka poäng i VM med sina WRC-bilar har nog Skoda varit undervärderat, trots en 100-årig historia inom motorsporten. På sistone tror jag att många har förstått att Octavia WRC tillhör världseliten i rally, inte minst sedan Armin (Schwartz) kom trea i det senaste Safarirallyt. Under testerna inför Finska rallyt kände jag verkligen att Octavia WRC utvecklats; den bil jag provade för ett år sedan kan inte på något sätt jämföras med dagens version! Hur kom det sig att du startar i Finland för Skoda? _ Rena turen. Vi ville gärna åka i Finland, men insåg att vi knappast hade någon större chans mot Grupp A-bilarna med vår Grupp N-Lancer. Jag frågade teamchefen Pavel Janeba om vi fick hyra en Octavia och vi gjorde en bra överenskommelse. Sist men inte minst: Ana Goni ville ha något kul att åka i. Jag tror hon kommer gilla Octavia WRC… Du är inte ensam veteran i årets Finska rally. Fick du extra motivation av Markku Aléns start? - Alldeles säkert! När Markku ställde upp, sa vi att nu måste vi få fram en WRC-bil! Jag hoppas förstås slå honom! Fråga mig inte vilket resultat vi kan nå, ingen aning helt enkelt, men jag lovar: Jag kommer inte åka långsamt! Vad gör 1984 års världsmästare i dag utöver att fortfarande köra rally? - Jag är mest hemma i Sverige, bor i Örebro, har en liten verkstad och hjälper till en förartalang med sin Formel Ford, så motorsport är mitt liv!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062